ماجرای شادی گل عجیب اردنی‌ها و عراقی‌ها

این غذای خوشمزه حالا تبدیل به یکی از نمادهای جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ شده.

اسمش المنسف است. غذای سنتی اردن. با گوشت بره درست می‌شود و برنج فلفلی. مثل هر غذای دیگری لابد رسپی‌های مختلفی دارد اما چیزی که آنرا این روزها داغ کرده٬ ماجرای ارتباطش با فوتبال٬ جام ملت‌ها٬ اردن و عراق و البته که علیرضا فغانی‌ست.

 

عرب‌ها عادت دارند برای تمسخر همدیگر نام غذای معروف همسایه‌شان را به سخره بگیرند و در شعارهای‌شان بیاورند. به لبنانی‌ها می‌گویند فلافل فروش و عراقی‌ها را در کنار دلمه‌شان می‌گذارند. حالا این وسط سهم اردن چیست؟ همین المنسف. غذایی که در بشقاب‌های بزرگ سرو می‌شود و با دست خورده می‌شود.

 

قبل از بازی اردن و عراق در مرحله یک‌هشتم نهایی٬ عراقی‌ها در شبکه‌های اجتماعی حسابی از اینکه اردن در بازی آخر از قصد باخته بود تا به ژاپن نخورد و با آنها رو به رو شود٬ ناراحت بودند. به‌شان برخورده بود. پیش خود می‌گفتند این یک توهین است که اردنی‌ها بازی با آنها که ژاپن را برده‌اند به بازی با خود ژاپن ترجیح داده‌اند. شعارشان چه بود؟ «واحد اتنین… المنسف رایح وین». «یک دو کجا می‌روی المنسف؟» درواقع داشتن به اردنی‌ها می‌گفتند که پیش از این نمی‌توانی ادامه دهی و ما حذفت می‌کنیم.

 

بخاطر همین بود که وقتی اردنی‌ها از عراق پیش افتادند دسته جمعی نشستند روی زمین و ادی غذا خوردن در آوردند.‌ . آنها داشتند به تماشاگران عراقی می‌گفتند که هم می‌خواهند به جلو بروند و هم منسف‌شان را بخورند.

وقتی آیمن حسین موفق شد عراق را به بازی برگرداند و حتی ۲-۱ جلو بیندازد٬ دوباره شروع کرد با دست ادای غذا خوردن را در می‌آورد. منظورش این بود که اردن را مانند یک منسف قورت داده و دارد حذف‌شان می‌کند.

در نهایت البته المنسف سهم همان اردنی‌ها شد. این کری‌های خوشمزه باعث شد تا فغانی آیمن حسین را اخراج کند و اردن در لحظات پایانی ۳-۲ عراق ده نفره را شکست داد تا بازیکنان اردن به معنای واقعی شب در هتل المنسف میل کنند.

 

جالب اینجاست که این غذا از ابتدا وجهه‌ای فراتر از یک طعام معمولی داشته. چون گوشت آنرا در شیر جامد(همان کشک خودمان) می‌پزند٬ در ۳۲۰۰ سال پیش حسابی نمادی سیاسی بوده. می‌گویند پادشاهی موآب که در آن سال‌ها بر سرزمین فعلی اردن حکمرانی می‌کرده٬ به پیروانش دستور داد تا پیروانش گوشت گوسفند را در شیر بپزند. این مدل پخت در کتاب تورات برای قوم بنی‌اسرائیل ممنوع بود و همین علنا تبدیل به یک همه‌پرسی ابتدایی شد. شما یا گوشت را با شیر درست می‌کردی و موابی بوده یا یهودی و از اینکار امتناع می‌وزیدی. در نهایت موابی‌ها بر بنی‌اسرائیلی‌ها پیروز شدند و این غذا از همان موقع برای اردنی‌ها تبدیل شد به نمادی برای پیروزی و شجاعت.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *