روزی که بکن‌باوئر در تهران ۶تایی شد

فرانس بکن‌بائر لقب جالبی داشت. به او قیصر فوتبال آلمان می‌گفتند. آلمانی‌ها این کلمه را «کیسر/Kaiser» تلفط می‌کنند که درواقع آلمانیزه شده کلمه سزار است که در روم باستان به پادشاهان می‌گفتند و آلمانی‌ها هم آنرا به امپراتوران خود می‌گفتند. خلاصه بکن‌بائر امپراتور فوتبال آلمان بود.

شاید برای‌تان جالب باشد که قیصر چندباری هم به تهران آمده بود. اولینش از همه جالب‌تر بود. سال ۱۳۵۱. تازه ورزشگاه آزادی درست شده بود. می‌گویم درست شده بود چون افتتاح رسمی‌اش در سال ۱۳۵۳ و همزمان با بازی‌های آسیایی صورت گرفت. ولی این ورزشگاه که این روزها پیر شده از پاییز ۱۳۵۰ آماده بود و در آن بازی‌هایی صورت گرفته بود. از جمله همین بازی‌ای که دارم داستانش را برای شما می‌گویم. 

تابستان سال ۱۹۷۲ بود. آلمان تازه با درخشش بکن‌بائر و گرد مولر قهرمان یورو ۱۹۷۲ شده بود و قرار بود این دو همراه چندستاره دیگر مثل سپ مایر و پل برایتنر به تهران سفر کنند تا در دو دیدار دوستانه حضور یابند. اولی با منتخب تهران بود که به نوعی تیم ملی به حساب می‌آمدند و بعدی با پاس. آنچه از این سفر باقی‌ماند نتیجه عجیبش بود. بایرن مونیخ با همه ستاره‌هایش ۶-۳ به منتخب تهران باخت.

برای منتخب تهران هم همایون بهزادی گلزنی کرد و هم غلامحسین مظومی. درون دورازه‌اش ناصر حجازی بود و پرویز قلیچ‌خانی و علی پروین هم توی زمین بودند.

بکن‌بائر و بایرن مونیخ در تهران ۶تایی شدند
ترکیب منتخب تهران و بایرن مونیخ در سال ۱۳۵۱

بعدها گفته شد بایرنی‌ها حسابی در ایران خوش گذرانده بودند که اینطور جلوی ستاره‌های ایرانی کم آوردند ولی خب خستگی هم بی‌تاثیر نبود. بکن‌بائر بعد از شکست به کیهان‌ورزشی گفته بود:‌«این فصل ۱۳۴ بازی انجام داده‌ام» نمی‌دانم مترجم درست ترجمه کرده بود و واقعا ۱۳۴ بازی انجام داده بودند یا نه اما هرچه بود بعد از قهرمانی در یورو و قبل‌ترش بازی‌های بوندسلیگا و اروپایی حسابی خسته بودند. البته قیصر فوتبال آلمان در همان مصاحبه اعتراف جالبی کرد: «اعتراف می‌کنم که ما فوتبال شما را دست کم گرفتیم. باور کنید حتی تصورش را هم نمی‌کردیم که ایرانی‌ها تا این حد خوب فوتبال بازی کنند. آنها از نظر تکنیک فردی در سطح خوبی هستند ولی بنظر می‌رسد بخاطر فقدان نرمش و تمرینات انعطاف‌پذیری عموما شرایط بدنی خوبی ندارند.»

مصاحبه بکن‌بائر با کیهان ورزشی
مصاحبه بکن‌باوئر با کیهان ورزشی

بکن‌بائر بعدها یکبار دیگر هم به ایران سفر کرد. زمانی که ایران به جام‌جهانی ۲۰۰۶ صعود کرد و بکن‌بائر به عنوان سفیر مسابقات به ایران آمد و قالیچه فرشی از علی دایی و دادکان و فدراسیون فوتبال دریافت کرد.

قیصر فوتبال آلمان در کنار علی دایی در تهران
سفر فرانس بکن‌باوئر به تهران قبل از جام‌حهانی ۲۰۰۶ آلمان

قیصر فوتبال آلمان امروز هجدهم دی‌ماه در سن ۷۸ سالگی درگذشت.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *