در جلسه هیأت بین‌المللی فوتبال چه گذشت؟

این هفته در لندن صد و سی و هفتمین جلسه عمومی سالانه IFAB یا همان هیأت بین‌المللی فوتبال برگزار شد و قوانین تازه‌ای به فوتبال اضافه شـــــــد. هیأت بین‌المللی فوتبـــــال متشـکل از رؤســــــــــــــــای 4 فدراسیون فوتبال بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی) و 4 نماینده از فیفا است. انگلیسی‌ها در همه این سال‌ها سعی کرده‌اند قوانین ورزشی که خودشان آن را بوجود آورده‌اند تحت سیطره داشته باشند و حالا هم بدون رأی موافق آنها قوانین فوتبال تغییر نمی‌کند.
در جلسه این هفته چند قانون جدید تصویب شد که یکی از آنها ممکن است حسابی به کار فوتبال ایران بیاید. IFAB تصمیم گرفته از نسخه‌ای سبک و محدود از تکنولوژی کمک داور ویدیویی رونمایی کند تا کشورهایی که از لحاظ مالی در مضیقه هستند هم بتوانند از محسنات این فن‌آوری استفاده کنند.
هیأت بین‌المللی فوتبال گفته بررسی‌های اولیه VAR Light موفقیت‌آمیز بوده، بزودی به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و قرار است در هفته‌های آینده نحوه گسترش آن با سرمایه‌گذاران و سهم‌داران این تکنولوژی به بحث گذاشته شود.
IFAB البته در زمینه VAR مصوبات دیگری هم داشته. از جمله اینکه قرار است پخش تلویزیونی مکالمات داوران و اتاق کمک‌داور ویدیویی همچنان در مسابقات پیش روی فیفا از جمله جام جهانی زیر 20 سال اندونزی ادامه‌دار باشد. این ماجرا در مورد فناوری آفسایدگیری نیمه ‌خودکار هم ادامه دارد تا در سال آینده و در صورت مثبت بودن آزمایش‌ها، استفاده از این تکنولوژی‌ها همه‌گیر شود.

 

قانون امیلیانو مارتینز

هیأت بین‌المللی فوتبال تصمیم گرفته قانون 14 فوتبال را برای جلوگیری از سوءاستفاده دروازه‌بانان هنگان زدن ضربات پنالتی تغییر دهد. در رسانه‌های بین‌المللی به این قانون جدید لقب «قانون امیلیانو مارتینز» داده‌اند چون به‌نظر می‌رسد بعد از حرکات این دروازه‌بان آرژانتینی در جام جهانی به ذهن تصمیم‌گیران فیفا و هیأت بین‌المللی فوتبال خطور کرده. آنها اعلام کرده‌اند هرگونه عمل دروازه‌بان در جهت بر هم زدن تمرکز زننده پنالتی فوراً با کارت زرد جریمه می‌‌شود: «دروازه‌بانان نباید به گونه‌ای رفتار کنند که به‌طور ناعادلانه حواس زننده پنالتی را پرت کنند.»

 

بازی‌های 100 دقیقه‌ای در راه است

فیفا مدت‌هاست‌ که می‌خواهد زمان مفید بازی را افزایش دهد. قبل از جلسه برخی می‌گفتند مدیران فیفا حتی به دنبال این هستند که زمان‌سنجی فوتبال را مانند ورزش‌هایی مثل بسکتبال و هندبال کنند که داور فقط زمان مفید را محاسبه می‌کند.
هیأت بین‌المللی فوتبال البته مطابق انتظار زیر بار چنین تغییر انقلابی‌ای نرفت اما پذیرفت مدلی که فیفا در قطر پیش گرفت و از داوران خواست زمان اضافه بیشتری در بازی‌ها منظور کنند مطلوب بوده.
IFAB تصمیم گرفته تغییر نحوه محاسبه وقت اضافه باید در تمامی لیگ‌های فوتبال اعمال شود و اینفانتینو هم گفته ما در سال ‌آینده تمرکز ویژه‌ای روی لیگ‌های مختلف خواهیم داشت تا داوران‌شان وقت اضافه را بهتر و درست‌تر محاسبه کنند. در نتیجه می‌توان انتظار داشت بزودی در ایران هم با وقت‌های اضافه‌ 2 رقمی مواجه شویم.
اینفانتینو می‌گوید وقتی بازیکنان متوجه شوند هر چقدر وقت بازی را بکشند، در انتهای بازی قرار است به زمان معمول بازی اضافه شود، به مرور سعی می‌کنند دست از اتلاف وقت بردارند.

 

تغییرات دیگر چه بود؟

هیأت بین‌المللی فوتبال البته دو تصمیم مهم دیگر هم داشت. اول اینکه این هیأت با قطعی شدن تعویض ششم به دلیل مصدومیت از ناحیه سر مخالفت کرد. چندی است که فیفا در برخی مسابقات و لیگ‌ها به صورت آزمایشی از این قانون رونمایی کرده. همان قانونی که باعث شد ایران در بازی با انگلیس در جام جهانی قطر دست به 6 تعویض بزند. علیرضا بیرانوند از ناحیه سر مصدوم شده بود و تیم ملی ایران برای نخستین بار در تاریخ جام جهانی در یک بازی از 17 بازیکن استفاده کرد؛ 11 بازیکن اصلی و 6 بازیکن تعویضی.
این قانون در لیگ برتر انگلیس هم مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی هیأت بین‌المللی فوتبال هنوز زیر بار تصویب نهایی آن نرفته و قرار است همچنان به صورت آزمایشی به کار گرفته شود. ظاهراً بین مقامات فیفا و مقامات 4 فدراسیون بریتانیایی اختلافاتی بر سر فهمیدن اینکه ضربه به سر چگونه باید اندازه گرفته شود و چه مقــــــدار از ضربه باعث می‌شود تا فوتبالیست دیگر بازی نکند و این قانون شامل تیمش شود وجود دارد.
تغییر جالب دیگر هم این است که قرار شده به صورت آزمایشی داوران در برخی از رقابت‌های پایه از جمله در انگلیس و اسکاتلند، از دوربین روی لباس استفاده کنند. مشابه کاری که پلیس‌ها در اروپا و امریکا انجام می‌دهند.
هیأت بین‌المللی فوتبال این قانون را برای حمایت از داوران تصویب کرده. مقامات فیفا که پیشنهاد این طرح را داده‌اند اعلام کرده‌اند در فوتبال پایه خشونت زیادی از سوی بازیکنان جوان و پدر و مادرهای‌شان علیه داوران شکل گرفته و آنها می‌خواهند جلوی گسترش این خشونت را بگیرند.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *