۱۰ لحظه شوکه کننده جام جهانی ۲۰۲۲

جام جهانی ۲۰۲۲ بالاخره تمام شد. حالا قطر بر‌می‌گردد به شرایط عادی قبل از جام جهانی ولی احتمالاً یاد قطر به این راحتی‌ها از ذهن هواداران پاک نخواهد شد. جام جهانی ۲۰۲۲ پر بود از نتایج شوکه کننده. اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی و البته یک فینال جذاب. در این مطلب ۱۰ اتفاق شوکه کننده جام را با هم مرور می‌کنیم.

 

1- سنگین‌ترین شکست تاریخ فوتبال ایران

قبل از اینکه جام جهانی شروع شود، خیلی‌ها امیدوار به صعود ایران بودند. گروه‌مان نسبت به همیشه کمی آسان‌تر به نظر می‌رسید و با بازگشت کی‌روش، انتظارات بالاتر رفته بود. البته شاید کسی انتظار پیروزی مقابل انگلیس را نداشت ولی خوشبین‌ها امیدوار بودند تیم ملی با انجام یک بازی بسته در دفاع برای گرفتن مساوی از شاگردان ساوت‌گیت تلاش کند. واقع‌بین‌تر‌ها اما انتظار یک باخت خفیف را داشتند. با این همه نتیجه‌ای در قطر به دست آمد که هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد؛ بدترین باخت تاریخ فوتبال ایران در جام‌های جهانی؛ ۶-۲!

 

۲‌- باخت آرژانتین به عربستان

مسی و یارانش از همان ابتدای مسابقات یکی از شانس‌های مسلم قهرمانی به شمار می‌آمدند. سال‌ها بود در هیچ رقابتی نباخته بودند و فرصت این را داشتند که با نباختن در دو بازی اول، از ایتالیا پیشی بگیرند و تبدیل شوند به تیمی که فاصله بین دو باختش بیشتر از همه بوده. بازی اول آنها مقابل عربستان بود و خیلی‌ها شاید فکر می‌کردند شکست با اختلافی در انتظار سعودی‌ها باشد. درست مانند نتیجه بازی آنها با آلمان در جام جهانی ۲۰۰۲. ولی اتفاقی که افتاد کاملاً برعکس بود. عربستان با اینکه نیمه اول بدی داشت و یک – هیچ بازنده به رختکن رفت اما در ابتدای شروع نیمه دوم توفانی شد تا یکی از غیرمنتظره‌ترین نتایج کل تاریخ جام جهانی شکل بگیرد. عربستان ۲-۱ پیروز شد و آرژانتین مثل جام جهانی ۹۰ کارش را با یک باخت به تیمی کمتر شناخته شده شروع کرد و درست مثل همان جام هم به فینال رسید. ماجرای بازی آخر البته این بار برای آنها متفاوت بود.

 

۳‌- ژاپن آلمان را شوکه کرد

پیش از شروع مسابقات بسیاری از کارشناسان روی پدیده بودن ژاپن در گروه مرگ تأکید کرده بودند. ولی اکثر اوقات حتی خود آنها هم اعتقاد داشتند در پایان آلمان و اسپانیا از گروه E بالا می‌آیند اما ژاپن کاری کرد کارستان. آنها در بازی اول مقابل آلمان در حالی که نیمه اول را باخته بودند، در نیمه دوم و با انجام چند تعویض به بازی برگشتند و ۲-۱ پیروز شدند. شاگردان فلیک در این بازی موقعیت‌های بیشتری داشتند ولی این ژاپنی‌ها بودند که زیرکانه به پیروزی رسیدند تا دوباره مانشافت به یک تیم آسیایی ببازد.

 

۴‌- گل قیچی برگردان ریچارلیسون

برزیل در بازی اولش باید به مصاف صربستان می‌رفت. سلسائو که یکی از مدعیان اصلی فتح جام بود با امید زیادی پا به مسابقه گذاشت اما کارش مقابل این تیم گره خورد. آنها در پایان نیمه اول بدون زدن یک گل با نتیجه مساوی به رختکن رفتند اما در نیمه دوم روند بهتری داشتند و ریچارلیسون قفل دروازه میلنکوویچ ساویچ را باز کرد. ولی ماجرا وقتی به یادماندنی شد که او گل دوم بازی را زد. یک توپ از جناح چپ برای مهاجم تاتنهام ارسال شد، او با پای راستش توپ را کنترل کرد، بعد اصطلاحاً آن را پله کرد و سپس با یک ضربه قیچی برگردان آن را به تور دروازه رساند؛ یک لحظه شوکه کننده واقعی در دور گروهی.

 

۵‌– ماجراهای روز آخر گروه E

شبی که گروه پنجم مسابقات به پایان می‌رسید، یکی از شب‌های واقعاً استرس‌آور تاریخ جام‌های جهانی بود. شبی که هر لحظه تیم‌های صعود کننده جای خود را در خطر می‌دیدند. پیش از شروع جام اغلب فوتبالی‌ها رأی به صعود راحت اسپانیا و آلمان می‌دادند ولی ژاپن و کاستاریکا بازی را بهم زدند. در شب پایانی ژاپن باید با اسپانیا مصاف می‌داد و آلمان با کاستاریکا. در صورت پیروزی ژاپن و کاستاریکا، دو غول فوتبال اروپا از گردونه مسابقات خارج می‌شدند و جالب اینجاست که برای دقایقی این اتفاق افتاد و هم آلمان و هم اسپانیا در شرف حذف شدن بودند. ماتادورها که انگار بدشان نمی‌آمد به ژاپن ببازند و بروند در سمتی از جدول که برزیل و آرژانتین حضور ندارند، برای چند دقیقه خطر را کاملاً حس کردند اما آلمان فقط ۳ دقیقه از رقیبش عقب بود تا خیلی زود شرایط برای انریکه و شاگردانش آرام شود. در شب پایانی خیلی‌ها فکر می‌کردند که اسپانیا برای آلمان بازی می‌کند و به خاطر آنها هم که شده ژاپن را می‌برد ولی انگار این آلمان بود که برای اسپانیا بازی کرد!

 

 6 – انتظار استرس‌آور کره جنوبی

هفته پایانی در گروه هشتم مسابقات هم حسابی حساس شده بود. کره جنوبی با تنها یک امتیاز پای به بازی آخر گذاشت و باید با پرتغال 6 امتیازی روبه‌رو می‌شد. فرناندو سانتوس برای این بازی تصمیم گرفته بود تیم دوم خودش را به میدان بفرستد. در بازی همزمان هم قرار بود اروگوئه به مصاف غنا برود. اروگوئه فقط در صورت برد کره‌جنوبی مقابل پرتغال بود که نیاز به یک پیروزی پرگل داشت. در نتیجه همه فکر می‌کردند اروگوئه خیلی راحت در کنار پرتغال از این گروه صعود می‌کند. اما در وقت‌های تلف شده بازی، کره 2-1 از پرتغال جلو افتاد و اروگوئه فقط 2 گل به غنا زده بود. از آنجایی که بازی اروگوئه وقت‌های اضافه بیشتری داشت، کره‌ای‌ها برای دقایقی پا در هوا بودند. آنها در وسط زمین جمع شدند و از گوشی‌های موبایل‌شان بازی همزمان را دنبال می‌کردند. اگر اروگوئه یک گل دیگر می‌زد، کره‌ای‌ها حذف می‌شدند. لحظات استرس‌آوری بود و در نهایت به نفع سون و یارانش به پایان رسید. در انتها هم سون داشت اشک می‌ریخت و هم سوارز؛ یکی از خوشحالی و یکی از ناراحتی.

 

7 – خروج اشک‌آلود رونالدو

جام 2022 برای خیلی‌ها جام آخر بود. برای سوارز، مودریچ، مسی، بنزما و خیلی‌های دیگر. اما خداحافظی هیچکس از این رقابت‌ها به دردناکی رونالدو نبود. او در این رقابت‌ها فقط یک‌بار از روی نقطه پنالتی پایش به گلزنی باز شد. در بازی آخر گروهی مقابل کره‌جنوبی یکی از بدترین عملکردهای ملی‌اش را به نمایش گذاشت و بعد به روی نیمکت تبعید شد. در اولین بازی مرحله حذفی خبری از او مقابل سوییس نبود. اتفاقاً تیمش هم از این غیبت استفاده کرد و 6-1 پیروز شد. در بازی مرحله یک‌چهارم مقابل مراکش هم دوباره کریستیانو روی نیمکت بود و این‌بار تیمش ناباورانه مغلوب شیرهای اطلس شد. این آخرین جام رونالدو بود. او با اشک بسیار زمین را ترک کرد. آن هم در حالی که بازیکنان پرتغال بدون اینکه از زمین بلندش کنند به رختکن رفتند و این مراکشی‌ها بودند که برای دلداری سمتش رفتند. این یک پایان تلخ بود. یک پایانی که هیچکس فکرش را نمی‌کرد.

 

8 – درخشش خیره‌کننده مراکش

حتی وقتی مراکش در گروهی که بلژیک و کرواسی قرار داشتند صدرنشین شد، هیچکس خیلی این تیم را جدی نگرفت. همه منتظر حذفش در مقابل اسپانیا بودند. شاگردان انریکه تیم بدی به قطر نفرستاده بودند. کیفیت بالایی داشتند و خیلی‌ها آن را مدعی قهرمانی می‌دانستند اما مغربی‌ها از سد آن تیم هم گذشتند تا نگاه‌های بیشتری به سمت خود جلب کنند. در نهایت مراکش تبدیل شد به بهترین تیم آفریقایی تاریخ جام‌‌های جهانی. تنها تیمی بودند که تا قبل از نیمه‌نهایی فقط یک‌بار گل خورده بودند. آنها نه فقط از لحاظ فوتبالی بلکه از نظر مسائل فرهنگی هم در قطر به دستاوردهای مهمی رسیدند. تقسیم شادی‌ برخی بازیکنان با مادران سالخورده‌شان یکی از نقاط عطف این جام بود. همین‌طور سجده شکری که بعد از هر بازی انجام می‌دادند و از این طریق فرهنگ‌شان را به جهان عرضه کردند.

 

 9 – حذف ناباورانه برزیل

تکراری‌ترین پیش‌بینی از نبرد فینال امسال این بود: «برزیل – فرانسه». وقتی هم جام شروع شد سلسائو خیلی امیدوارکننده ظاهر شد. در همان بازی اول گل‌های زیبایی زدند و دل‌های زیادی را ربودند. وقتی در مرحله یک هشتم نهایی به کره جنوبی رسیدند، در همان نیمه اول این تیم را گلباران کردند و یکی از چشم‌نوازترین نمایش‌های جام را به بینندگان تقدیم کردند. شاگردان تیته در بازی یک‌چهارم نهایی باید به مصاف کرواسی می‌رفتند. برزیل در طول 90 دقیقه نمایش بهتری داشت اما با بی‌دقتی مهاجمانش بازی به وقت‌های اضافه کشید. زردها بالاخره در دقیقه 105 نتیجه زحمات‌شان را گرفتند و با زدن یک گل زیبا توسط نیمار جلو افتادند. در آن لحظه همه چیز تمام شده بنظر می‌رسید. کرواسی مقابل تیم بزرگ برزیل فقط 15 دقیقه وقت داشت ولی موفق شد کار را 1-1 کند. وقتی کروات‌ها موفق شدند دوباره مثل مرحله قبلی در ضربات پنالتی به برتری برسند، چیزی جز بهت و حیرت برای هواداران بی‌شمارشان باقی نمانده بود. این یکی از لحظه‌هایی بود که خیلی‌ها در دنیا شوکه شدند.

 

10 – فینال تاریخی

جام جهانی 2022 همه چیز داشت. اتفاقات بحث برانگیز، ‌بازی‌های پرگل، ستاره‌های نامدار، نتایج شوکه‌کننده. شاید فقط جای یک بازی کلاسیک خالی بود که آن را فینال مسابقات به‌وجود آورد. فینال 2022 قطعاً بهترین فینالی بود که می‌شد تصور کرد. بهترین فینالی بود که همه ما در زندگی‌مان تماشایش کرده بودیم. یک فینال پر افت و خیز که همه چیز داشت. گل‌ قشنگ، تقابل ستاره‌ها و لحظات دراماتیک. تا لحظه آخر مشخص نبود چه تیمی قهرمان می‌شود و همین فینال را متفاوت‌تر از همیشه کرده بود.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *