۶ نکته از بازی های شنبه انتخابی یورو ۲۰۲۰

۱

فرانسه باخت. بد هم باخت. به ترکیه‌ای بازی را واگذار کرد که تا به حال هیچوقت به آن نباخته بود. آنها بعد از اینکه جام جهانی ۲۰۱۸ را بالای سر بردند، فقط یکبار متحمل شکست شدند؛ بازی با هلند در دور گروهی لیگ ملت‌های فوتبال اروپا. با این همه انتقادات دیروز روزنامه‌های فرانسوی از دشان فقط به خاطر باخت ۲ بر صفر نبود، بخاطر کیفیت بد این تیم در قونیه بود. تیمی که الیویر ژيرو، آنتوان گریزمان و کیلیان امباپه را در خط حمله داشت و پل پوگبا و متئودی را در خط هافبک، موفق نشد حتی یک شوت در داخل چارچوب دروازه رقیب بزند! آماری افتضاح که ۱۰ سال بود برای خروس‌ها رخ نداده بود. دشان بنظر می‌رسد روزهای سختی در انتظار دارد. گرچه گروه‌شان چنان سخت نیست که بخواهیم بگوییم خطر حذف فرانسوی‌ها را تهدید می‌کند.

 

۲

با اینکه دیروز  تیتر بیشتر رسانه‌ها به «شکست فرانسه» اختصاص داشت اما نباید از یاد ببیریم که این ترکیه بود که شکست را به قهرمان جهان تحمیل کرد. شاگردان شنول گونش در بازی شنبه‌شب فوق‌العاده بودند. هم خوب دفاع می‌کردند و هم ضدحمله‌هایی برق‌آسا را تدارک می‌دیدند. کسی انتظار پیروزی از آنها نداشت اما آنها لیاقت این برد را داشتند. ترک‌ها حتی می‌توانستند به گل‌های دیگری هم برسند اما هوگو لوریس مانع این کار شد. حالا ترکیه با ۹ امتیاز در صدر جدول گروه H  است. بالاتر از فرانسه و ایسلند ۶ امتیازی.

 

۳ 

هرچه‌قدر اوضاع برای قهرمان جام‌جهانی سخت شده است، روزهای خوب کرواسی به نظر ادامه دارد. نائب قهرمان جام‌جهانی در بازی شنبه‌اش موفق شد ولز را ۲ بر یک از سد راه بردارد. نکته مهم اما ادامه پیروزی‌های آنها در بازی‌های خانگی بود. کروات‌ها ۲۴ بازی است که در خانه‌شان شکست نخوردند؛ ۲۰ پیروزی و ۴ تساوی. آخرین باخت آنها بر می‌گردد به اوکتبر ۲۰۱۳ و با شکست مقابل بلژيک در انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴. بعد از آن اسپانیا، انگلیس و ایتالیا هم نتوانستند آنها را در خاک خودشان شکست دهند. کرواسی در خانه بی‌رحم به نظر می‌رسد.

 

۴

اندی رابتسون همچنان به موفقیت‌هایش ادامه می‌دهد. او که در ابتدای ماه جاری موفق شده بود لیگ قهرمانان را با لیورپول بدست بیاورد، شنبه شب هم یک گل فوق‌العاده برای اسکاتلند زد تا زمینه‌ای شود برای پیروزی این تیم مقابل قبرس. ضربه از راه دور او به سمت دروازه قبرس مانند راکتی مهارناپذیر بود که موجبات شادی استیو کلارک، سرمربی اسکاتلند را فراهم کرد. پیروزی ۲-۱ مقابل قبرس یعنی هم امتیاز شدن اسکاتلند‌های با روسیه رده دومی. البته بازی بعدی آنها حسابی سخت است و باید به مصاف بلژيک صدرنشین بروند.

 

۵

روسیه دیگر تیم گروه I مطابق انتظار از سد سن‌مارینو گذاشت؛ ۹ بر صفر. این بزرگ‌ترین پیروزی روسیه بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی بود. شوروی یکبار در سال ۱۹۵۵ موفق شده بود ۱۱-۱ هند را شکست دهد و یکبار هم در سال ۱۹۵۷ فنلاند را ۱۰-۰ برده بود. شاگردان چرسچف در بازی بعدی هم می‌توانند چنین جشنواره گلی به راه بیندازند. چون باید فردا درد نیژنی‌نوگراد به مصاف قبرس بروند.

 

۶

ایتالیا در آتن فاتح بازی با یونان شد. ۳ بر صفر. گل‌ها تنها در ۱۰ دقیقه به دست آمد و دفاع سرسخت یونان در فاصله دقایق ۲۳ تا ۳۳ فرو ریخت. یونانی‌ها در ترکیب ابتدایی‌شان حتی یک مهاجم هم قرار نداده بودند. ایتالیا حالا در صدر گروه است. با ۱۱ گل زده و صفر گل خورده. آنها در هر سه بازی انتخابی‌شان برای یورو ۲۰۲۰ دروازه شان را بسته نگه داشته‌اند تا در مجموع بازی‌های دوستانه و انتخابی، ۶ بار پشت سرهم کلین‌شیت کرده باشند. رکوردی که از سال ۱۹۹۰ هرگز تکرار نشده بود. ایتالیا همچنین برای اولین بار در تاریخش هفت بازی پشت سرهم است که در بازی‌های انتخابی یورو(مجموع مسابقات امسال و دوره گذشته) به پیروزی رسیده است. آنها در ۲۰ بازی گذشته حداقل به یک گل رسیده‌اند که خود این رکوردی تازه در فوتبال اروپا به حساب می‌آید. آتزوری فردا شب باید به مصاف بوسنی و هرزگوین برود. این بازی را شبکه ورزش پخش می‌کند.

این مطلب در شماره دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ روزنامه ایران‌ورزشی به چاپ رسیده.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *