یک خصومت تاریخی؛ ماجرای محکومیت زندان هاشمی‌نسب با شکایت پیروانی

بازی جمعه شب فولاد و پرسپولیس در اهواز حسابی جنجالی شد. داستانش را حتماً می‌دانید. این سال‌ها هر تیمی با فولاد بازی دارد، انتظار حاشیه‌های کنار زمین را هم می‌کشید ولی بازی پرسپولیس- فولاد چیز دیگری بوده. یکی از دلایلش حضور مهدی هاشمی‌نسب روی نیمکت تیم فولاد است. مدافع اسبق پرسپولیس که زمانی محبوب دل سکوهای سرخ بود و بعد با رفتنش به استقلال تبدیل شد به جنجالی‌ترین بازیکن دربی تهران.

او در این چند سالی که کنار جواد نکونام نشسته، هیچ وقت در بازی‌های مقابل پرسپولیس سمت نیمکت این تیم نرفته. خودش یک بار گفته بود این یک کار دلی است و من دلم نمی‌خواهد مقابل پرسپولیس این کار را بکنم. بعد از بازی هم در کنفرانس خبری حسابی از خجالت یحیی گل‌محمدی در‌آمد. حتی وقتی جمعه قبل از بازی یحیی با وساطت جواد نکونام سمت او رفت، هاشمی‌نسب با صورتی گرفته و از سر اجبار با یحیی خوش و بش کرد.
داستان هاشمی‌نسب و نیمکت پرسپولیس البته قدیمی‌تر از این حرف‌هاست. شاید دلخوری اصلی او از نیمکت پرسپولیس برگردد به ماجرایش با افشین پیروانی که این روزها سرپرست پرسپولیس است.

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید 21 سال پیش درست در چنین روزهایی، هاشمی‌نسب با شکایت افشین پیروانی دادگاهی شده بود! دقیقش را بخواهید می‌شود 21 سال دو روز پیش؛ 9 بهمن 1380.
تا پیش از آن در فوتبال ایران سابقه نداشت که دعوای فوتبالی 2 فوتبالیست به دادگاه و قوه قضائیه برسد. هرچه بود در همان خانواده فوتبال حل می‌شد. هنوز دعوای معروف علی دایی و محمد مایلی‌کهن فرا نرسیده بود که آقای سرمربی را برای چند روزی راهی زندان کند. شکایت پیروانی از هاشمی‌نسب اولین درگیری قضایی این شکلی بود.

ماجرا بر‌می‌گشت به حاشیه‌های تیم ملی در ابتدای دهه 80. زمانی که تیم ملی از رسیدن به جام جهانی 2002 بازمانده بود و خشمی فروخرده در بین همه فوتبالی‌ها دیده می‌شد. هواداران دچار یأس شده بودند و بازیکنان چند دسته. در چنین شرایطی مهدی هاشمی‌نسب که توسط بلاژویچ بعد از بازی با عربستان در جده به همراه پرویز برومند اخراج شده بود، دست به یک مصاحبه جنجالی زد. او که حتی وقتی در پرسپولیس بازی می‌کرد هم رابطه خوبی با افشین پیروانی نداشت، کنایه‌های نیش‌داری به هم‌پستی شیرازی خود زد. از این گفت که پیروانی کیف‌کش علی دایی است و به همین دلیل به تیم ملی دعوت می‌شود. از این گفت که او به رسانه‌ها پول می‌دهد تا از بازی‌اش تعریف کنند. مصاحبه تندی بود و افشین پیروانی را حسابی برآشفت. کار به عدلیه کشید و شکایت و شکایت‌کشی.

داغ رفتن هاشمی‌نسب به استقلال هنوز برای هواداران پرسپولیس زنده بود و آنها به‌شدت پیگیر ماجر بودند تا مدافع سابق نقره داغ شود. رأی دادگاه هم اتفاقاً به نفع آنها بود. دادگاه بدوی هاشمی‌نسب را به‌دلیل نشر اکاذیب به سه ماه زندان محکوم کرد. پیروانی می‌گفت اگر هاشمی‌نسب به طور رسمی از او عذرخواهی کند از شکایتش می‌گذرد اما هاشمی‌نسب زیربار نمی‌رفت. در دادگاه تجدیدنظر قاضی به‌دلیل اینکه هاشمی‌نسب شخصیتی معروف است قرار سه ماه زندان او را تبدیل کرد به یک میلیون تومان جریمه که 20 سال پیش پول کمی نبود.

هاشمی‌نسب جمعه شب در طعنه به هجمه‌ پرسپولیسی‌ها که سبک بازی فولاد را لجن نامیدند، گفت: «خدا را شکر در این کشور دموکراسی وجود دارد و هر کسی آزاد است که هر حرفی را بزند.» احتمالاً 21 سال پیش هم روی همین حساب بود که هرچه دلش خواست علیه پیروانی گفت و حاضر به عذرخواهی نشد.

یک نظر

  1. 2023/11/08
    Reply

    عاشقتم مهدی سر طلایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *