چه کسی بهترین بازیکن زمین است؟

4، 5 دقیقه به پایان 120 دقیقه ماراتن بدون گل منچستریونایتد و برایتون در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی مانده بود که بی‌بی‌سی وان، شبکه پخش‌کننده بازی در بریتانیا اسم بهترین بازیکن زمین را زیرنویس کرد: «کایسدو»، هافبک اکوادوری برایتون. ممکن بود در 5 دقیقه پایانی بازی گلی زده شود یا اتفاق مهمی رخ دهد. کما اینکه برایتون در دقیقه 119 به گلزنی نزدیک هم شد ولی برای کمیته فنی اتحادیه فوتبال فرقی نداشت. آنها انتخاب خود را کرده بودند.
این ماجرا برای آن دسته از فوتبال‌دوستانی که گمان می‌کنند بهترین بازیکن زمین باید گلزن بازی باشد یا کسی که به او پاس گل داده شاید عجیب باشد. همان‌هایی که برای تحلیل بازی بازیکنان در زمین، بیشتر از اینکه خود جریان بازی را دنبال کنند، دنبال نمره اپلیکیشن‌هایی مثل «فوت‌موب» و «سوفااسکور» هستند. به نظرشان هرکسی آنجا بیشترین امتیاز را گرفته بهترین و مؤثرترین بازیکن زمین بوده.

فوتبال موبایلی دارد در همه زمینه‌ها فرهنگ فوتبال را تغییر می‌دهد. خیلی‌ها در جریان فوتبال، بیشتر چشم‌شان به موبایل‌شان است تا تصویر تلویزیونی.
خیلی‌ها عادت کرده‌اند بازی‌ها را نبینند ولی باتوجه به امتیازات سایت‌های نمره‌دهی، در مورد بازی حرف بزنند و بازیکنان را تحلیل کنند!

سه‌شنبه هفته پیش وقتی رئال مادرید در لندن بازی برگشت را از چلسی 2-0 برد، به نظر خیلی از همین فوتبال‌دوستان و تحلیل‌گران موبایلی، رودریگو بهترین بازیکن زمین بود. اولاً که دو گل بازی را زده بود و دوماً اینکه بیشترین نمره را از سایت‌ها گرفته بود. تیم فنی یوفا اما جایزه رسمی بهترین بازیکن زمین را به فدریکو والورده داد. حرکت فوق‌العاده او در دقیقه 80 که توپ را در زمین دریافت کرد و بعد چند نفری را دریبل زد و یک لقمه راحت و چرب را در دهان رودریگو قرار داد تا گل دومش در این بازی را بزند، شاید اصلی‌ترین دلیلی بود که تیم فنی به این نتیجه برسد تا عنوان مؤثرترین بازیکن زمین را به او بدهد. این ظرافت را فقط آنهایی که بازی را دیده‌اند درک می‌کنند نه آنهایی که از طریق موبایل فوتبال‌ها را دنبال می‌کنند.

دو هفته پیش این اتفاق دقیقاً در بازی رفت میلان و ناپولی رخ داد. گل بازی را اسماعیل بن‌ناصر زد و پاس گل را هم رافائل لیائو داد. در بسیاری از سایت‌ها هم مانیان دروازه‌بان میلان بالاترین نمره را گرفت اما در آخر جایزه رسمی بهترین بازیکن که یوفا اهدا می‌کند نصیب براهیم دیاز شد.

کلیدی‌ترین حرکت زمین را دیاز انجام داد. او بود که با یک حرکت بدن در میانه زمین، 3 نفر از هافبک‌های ناپولی را از بازی خارج کرد و با یورش به دروازه، برتری عددی به میلان داد تا در نهایت تنها گل بازی به ثمر برسد.

البته قطعاً کارشناسان فنی یوفا فقط به خاطر یک حرکت جایزه بهترین بازیکن زمین را اهدا نمی‌کنند اما مشخصاً آنها فقط قرار نیست گلزن یا پاسور را بهترین بازیکن زمین اعلام کنند. آنها فوتبال را از نزدیک و به‌صورت کامل می‌بینند و کاری به اپلیکیشن‌های موبایلی ندارند!

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *