چند نکته با کی‌روش بعد از نمایش ناامیدکننده استانبول

 
جو تیم ملی ایران نسبت به ٤ سال پیش كاملا فرق كرده. تیم كی روش دیگر آن محبوب ٤ سال پیش نیست: تیمی كه منتقدین می ترسیدند از آن انتقاد كنند. حالا هواداران تیم ملی خودشان جلوتر از منتقدین قرار گرفته اند و در برهه ای كه خیلی ها می گویند فقط باید از تیم ملی حمایت كرد، از كی روش و انتخاب هایش انتقاد می كنند. دوشنبه شب قبل از بازی تداركاتی ایران و تركیه كه به شكست ٢ بر یك ایران انجامید، هواداران ایرانی حاضر در استادیوم استقبال عجیبی از كی روش كردند. سرمربی تیم ملی یك ساعت قبل از مسابقه به زمین آمد تا كیفیت چمن را وارسی كند اما واكنش هواداران برای او كمی گران تمام شد. هوادارانی كه از اتفاقا تعداد قابل توجهی داشتند، یك صدا نام سیدجلال حسینی، مدافع مغضوب كی روش را فریاد زدند: احتمالا به نشانه اعتراض به سرمربی پرتغالی كه نام او را پیش از اردوی تركیه خط زد. 
    بازی كه شروع شد، تشویق پیش از بازی تماشاگران رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. تیم ملی در دقیقه پنج درست از همانجایی كه جانشین سیدجلال بازی می كرد، ضربه خورد و خیلی زود از رقیب همسایه عقب افتاد.
روزبه چشمی كه به خواست كی روش یك خط عقب آمده بود و در قلب دفاع بازی می كرد، تبدیل شد به مظنون اولیه شكست. او روی گل دوم هم جا ماند تا هواداران بلافاصله و این بار با صدایی رساتر نام كاپیتان خط خورده پرسپولیس را فریاد بزنند. چشمی آخرین بار در تیم ملی امید بود كه به قلب دفاعی رفت و با بازی ضعیف خود در این پست-برخلاف بازی های جاندارش در پست هافبك دفاعی- موجبات نرسیدن تیم امید به المپیك را فراهم آورد. مشكلات خط دفاعی ایران در بازی با تركیه البته تنها به ضعف چشمی در پست دفاع وسط بر نمی گشت. رامین رضاییان هم عملكرد خوبی در جناح راست خط دفاعی نداشت. جایی كه هواداران منتقد تیم ملی اعتقاد دارند وریا غفوری باید بازی كند. وریا یكی از بهترین بازیكنان استقلال در فصل اخیر بود كه اولین بار خود كی روش او را به تیم ملی دعوت كرد. اما حالا و در زمانی كه غفوری در اوج قرار دارد، به اردو فراخوانده نشده است. كی روش پیش از عزیمت به استانبول، دلیل عدم دعوت از غفوری را تغییر پست او در چندبازی اخیر استقلال اعلام كرد. سرمربی پرتغالی اعتقاد داشت وقتی وریا در باشگاهش یك خط جلوتر بازی می كند، نمی تواند در خط دفاعی تیم ملی بازدهی مناسبی داشته باشد. این در حالی است كه رامین رضاییان كه دوشنبه شب جای غفوری را گرفت، در بیشتر بازی های فصل در باشگاهش در پست وینگر بازی می كرد! 
     
    كی روش تیم اصلی اش را لو نداد؟ 
    عدم هماهنگی خط دفاعی تیم ملی درآستانه جام جهانی حالا خیلی ها را نگران كرده است. برخی از نزدیكان تیم ملی و روزنامه نگارانی كه رابطه خوبی با كی روش دارند، معتقدند كی روش با نیت قبلی، بازیكنان اصلی مدنظرش را بازی نداده تا دست رقبا را در پوست گردو بگذارد. با این همه به نظر می رسد این نكته دست كم در مورد خط دفاعی تیم ملی مصداق ندارد. راز نگه داشتن تاكتیك های یك تیم در فاز هجومی معنا دارد. جایی كه سرمربی می خواهد نحوه به گل رسیدن تیمش را از چشم سرمربیان رقیب دور نگه دارد تا پادزهر آن كشف نشود. اما وقتی كی روش می خواهد جوانگرایی كند و مدافعانی جوان را در جام جهانی بازی دهد، چرا نباید در بازی های تداركاتی چند هفته به آغاز جام، آنها را با همدیگر بازی دهد و هماهنگ شان كند؟
     
    عملكرد امیدواركننده در فاز هجومی 
    تیم ملی البته در فاز تهاجمی عملكرد بهتری نسبت به بازی های قبلش داشت. انتقال توپ از دفاع به حمله بهتر انجام شد و ایران موقعیت های خوبی خلق كرد. تیم به وضوح هجومی تر از ٤ سال پیش بازی می كند و همین بارقه هایی از امید را در دل هواداران تیم ملی روشن كرده است. با این همه كی روش كه به گفته خودش برخی از بازیكنان را به دلیل تغییر پست شان دعوت نكرده، دوشنبه شب، مسعود شجاعی را در پست هافبك دفاعی بازی داد و انصاری فرد مهاجم را به خط میانی آورد: تصمیمی كه البته جواب نداد. ایران در بازی اولش با مراكش، سعید عزت اللهی را به دلیل محرومیت انضباطی در اختیار ندارد و همین باعث شده تا پیدا كردن جانشین او تبدیل به یكی از سوالات بزرگ كی روش شود. 
     
    واكنش اسپانیایی ها 
    بازی ایران با تركیه از چشم رسانه های رقیب هم دور نمانده. از جمله روزنامه آ. اس اسپانیا كه دیروز نوشته بود: تركیه ایران ضعیف را غرق كرد. تحلیلگر این روزنامه اعتقاد داشت تركیه در حال حاضر حسابی با روزهای اوجش فاصله دارد و تیمی است در دوران بازسازی و بردش مقابل ایران كمی دور از انتظار بوده. او نوشته بود: «ایران در دیداری كه چهره ضعیفی از خود به نمایش گذاشت، بازی را به تركیه واگذار كرد. شاگردان كی روش نشان دادند كه اگر قصد دارند اندك ترسی به رقبای شان در جام جهانی بدهند، باید در بسیاری از زمینه ها بهتر شوند. آنها مقابل تركیه حرف خاصی برای گفتن نداشتند.»
     
    تیم ملی نیاز به تقویت دارد 
    كی روش حالا ٣ هفته فرصت دارد تا ضعف های تیم ملی را بپوشاند. بازی بعدی تیم ملی ایران البته معلوم نیست با كدام تیم است و برگزاری مسابقه تداركاتی با یونان در هاله ای از ابهام قرار دارد اما هرچه كه هست، سرمربی تیم ملی باید پشت انتخاب هایش بایستد و آنها را هماهنگ كند. مطمئنا همه ما خیلی دوست داریم در فاصله كوتاه باقی مانده تا جام جهانی از تیم ملی حمایت كنیم، اما اگر واقع بین باشیم، حمایت بی چون وچرا از این تیم نمی تواند به آن كمكی كند. ایران چند سالی است كه لقب بهترین تیم آسیا را یدك می كشد، اما ممكن است با وضعیت آمادگی ای كه دارد، نه تنها بهترین نتیجه آسیایی ها در جام جهانی را نگیرد، بلكه تبدیل به بدترین تیم قاره كهن در روسیه شود.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *