پیشنهاد فیلم / اِما

.Emma

Comedy, Drama

2020

اگر سرسری نگاهش کنید، یک فیلم انگلیسی قرن هجدهمی‌ست مثل تمامی فیلم‌های قدیمی دیگر. با حال و هوای اشراف‌زاده‌ها و خانه‌های بزرگ در دشت‌های سترگ. اما اگر بفهمید منظور از خالق داستان چیست احتمالا خیلی برای‌تان ملموس خواهد شد.

سناریو «اِما» وام‌گرفته از رمانی با همین اسم است که نویسنده معروف انگلیسی، جین آستین آنرا در سال ۱۸۱۵ میلادی نوشته. زمان داستان در اوایل سده هجدهم میلادی می‌گذرد و نکته جالبش این است که جان‌مایه داستان، ۲۰۰ سال بعد از زمان نوشته شدن رمان هنوز هم قابل درک است و بین آدم‌ها جریان دارد.

فیلم شعارهای مختلفی را برای درج روی پوسترش انتخاب کرده که هرکدام‌شان به نوعی توضیح فیلم هستند. مثلا جایی نوشته شده: «زیبا، باهوش و ثروتمند.» توصیفی سرراست از شخصیت اول داستان یا همان اما. قاعدتا چنین دختری باید هواخواه زیادی داشته باشد و صدالبته اعتماد به نفس بالایی و شاید حتی غرور بی‌حد و مرزی. که دقیقا شخصیت اول داستان چنین است؛ زیبا، باهوش، ثروتمند و فوق‌العاده مغرور. اما آیا دختر با چنین صفاتی الزاما در عشق و عاشقی می‌تواند موفق باشد؟ فیلم به خوبی نشان می‌دهد که چرا چنین دخترهایی ممکن است عاقبت خوشی در این زمینه نداشته باشند.

خلاصه داستان فیلم چنین است: «اِما» در آخرین موفقیتش، به تازگی ازدواج آقای وستن و دوشیزه تیلور را درست پیش بینی کرده است، آن هم زمانی که همه، باوری غیر از او داشتند. و بعد از این همه موفقیت، به خود این حق را می دهد که در زندگی اطرافیانش دخالت کند و برایشان زوج پیدا کند. و حالا نوبت به بهترین دوستش هریت می‌رسد تا باز هم پیش بینی کند و ذهن آدم ها را بخواند. اما آیا او آنقدر قدرتمند و باهوش است که آدم ها را کاملا درست بشناسد و پیش بینی و برنامه ریزی کند؟ یا فقط در سوءبرداشت های خود غرق شده است؟

فیلم درواقع درباره انسان‌شناسی هم هست. اینکه آیا آدم‌ها می‌توانند در چند برخورد شخصیت درونی اطرافیان‌شان را کشف کنند یا نه؟ داستان به طور کلی این موضوع را رد نمی‌کند اما نشان می‌دهد برخی به واقع توهم آدم‌شناسی دارند و همین می‌تواند به زندگی خودشان و اطرافیان‌شان ضربه بزند.

نکته جالب دیگر فیلم که برای خودم ملموس است و در اطرافیانم می‌بینم، داستان دوست اِماست. دوستی که خواستگاری از طبقه متوسط دارد اما با تشویق اما، او را رد می‌کند تا به یک اشراف‌زاده برسد. در جایی از فیلم آقای نایتلی به اما می‌گوید: «سطح توقع هریت را انقدر بالا برده‌ای که در زندگی‌اش دچار مشکل می‌شود» این بحث سطح توقع بحث مهمی‌ست و خیلی‌ها را این روزها تنها و افسرده کرده.

به‌طور کلی؛ تماشای فیلم را به آنهایی که ژانری کمدی‌درام را دوست دارند و دنبال فضای رمانتیک کلاسیک هستند حتما پیشنهاد می‌کنم. فیلمی شوخ‌طبع که شاید بعضی وقت‌ها لوس هم بنظر برسد اما مساله این است که با درک فضای زمان فیلم می‌توانید کاملا با آن ارتباط برقرار کنید.

|هشت از ده|

|هشت از ده|

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *