لوکا مودریچ؛ پناهجو و بچه جنگی که توپ طلا گرفت

اگر در سال ۱۹۹۱ میلادی بمب‌های ستیزه‌جویان صرب کمی آن‌طرف‌تر یا شاید کمی این‌طرف‌تر می‌خورد، سرنوشت توپ طلای امسال تغییر می‌کرد. لوکا مودریچ کروات حالا تبدیل شده به فوتبالیستی که بعد از ۱۰ سال دوگانه مسی-رونالدو را شکست داده و خودش به توپ طلای سال دست یافته. اما دوران کودکی او با دیگر ستاره‌های جهان کمی تفاوت دارد. لوکا دوران کودکی‌اش را در کمپ‌ پناهجویان زندگی می‌کرد. جایی که البته فوتبال برقرار بود اما خطر مرگ همیشه حس می‌شد. خانواده مودریچ کمی پیش از به دنیا آمدن لوکا، از ترس بمباران صرب‌ها در کوه ول‌بیت(بلندرین کوه کرواسی) مخفی شده بودند. تا کیلومتر‌ها آن‌طرف‌تر همسایه‌ای وجود نداشت. خانه‌ای که آنها در آن زندگی می‌کردند سقف نداشت و تنه‌های درخت در آن قرار داشت. پدربزرگ مودریچ –که اسم او هم لوکا بود- توسط نیروهای صربستانی کشته شد. خانه آنها آتش گرفت و خانواده لوکا به شهر زادار که در ۴۰ کیلومتری کوه ول‌بیت بود مهاجرت کردند. مودریچ در چنین شرایطی در سال ۱۹۸۵ به دنیا آمد. گفته می‌شود او از همان کودکی استعداد خاصی در بازی فوتبال داشته. به طوری که جوزف بایلو که بعدا سرمربی تیم دسته‌اولی زادار شد می‌گوید: «من در مورد یک پسربچه کوچک شنیده بودم که دائما در راهرو هتل پناهجویان فوتبال بازی می‌کند و حتی شب‌ها با توپ می‌خوابد.» بایلو به محض اینکه بازی لوکا را دید با او برای مدرسه فوتبالش قرارداد امضا کرد و مودریچ اینگونه در مسیر درست قرار گرفت.

صرب‌ها البته مابین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ دوباره به روی بخشی از سرزمین‌های کرواسی آتش گشودند. آنها منطقه زادار را زیر بمباران شدید قرار دادند و همین زندگی را برای مودریچ سخت‌تر کرد.

ماریجان بولجت، دوست دوران کودکی او تعریف می‌کند: «میلیون‌ها بار اتفاق افتاد که ما داشتیم فوتبال بازی می‌کردیم و بعد خمپاره‌ها را در آسمان می‌دیدیم و فرار می‌کردیم.»

مودریچ در سال ۲۰۰۰ و وقتی ۱۵ سال داشت زادار به مقصد زاگرب ترک کرد. جنگ مدت‌ها بود که پایان گرفته بود و او قرار بود برای تیم معروف دینامو بازی کند. در سال ۲۰۰۸ او به تاتنهام انگلیس رفت و بعد از یک دوران درخشان به رئال مادرید پیوست.

البته شهرت او در کرواسی در سال‌های گذشته کمی لکه‌دار شده. پارسال در جریان رسیدگی به فساد مامیچ، رییس باشگاه دینامو زاگرب، مودریچ در دادگاه به نفع مامیچ شهادت داد و همین امیدها برای از بین بردن فساد در فوتبال کرواسی را کاهش داد اما اتفاقات فوتبالی سال گذشته دوباره اعتبار را به مودریچ برگردانده. او حالا در فوتبال کرواسی یک بت است. بتی که هم نقش بسزایی در قهرمانی‌های پی‌درپی رئال مادرید در اروپا داشته و هم تیم ملی کرواسی را به فینال جام‌جهانی رسانده. تابستان امسال وقتی کرواسی فینال جام‌جهانی را ۴ بر ۲ به فرانسه باخت، بیش از ۵۰۰ هزار نفر برای استقبال از مودریچ و یارانش در میدان اصلی شهر زاگرب جمع شدند. استقبالی که شاید از تیم ملی فرانسه در بدو بازگشت به پاریس نشد!

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *