دردسرهای عربستان برای فوتبال اروپا

این روزها فوتبال عربستان دارد حسابی بریز و بپاش می‌کند. سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در فوتبال خیره‌کننده است. آنها برعکس همتایان قطری و اماراتی‌شان که پول‌های زیادی در باشگاه‌های بزرگ اروپایی هزینه کردند، تصمیم گرفته‌اند پول‌ها را در کشور خودشان هزینه کنند و لیگ‌شان را رونق ببخشند. این مسأله البته اصلاً به این معنی نیست که تأثیر آنها در فوتبال اروپا کمتر از سرمایه‌گذاران اماراتی و قطری است. اتفاقاً به نظر می‌رسد اثری که آنها دارند در قاره سبز می‌گذارند بسیار بیشتر است. اما چطور؟

1

لیگ عربستان عملاً رقیب تمام تیم‌های بزرگ اروپایی در فصل نقل و انتقالات شده. آنها هر بازیکنی را که بخواهند می‌توانند جذب کنند. هیچ‌کس توانایی رقابت با رقم‌های پیشنهادی آنها را ندارد. البته بسیاری از بازیکنان به آنها نه گفته‌اند ولی به هر حال این پیشنهادها باعث شده تا قیمت کلی بازیکنان بالا برود. تیم‌های اروپایی وقتی دستمزدهای چندین برابری اعراب را می‌بینند، مجبورند برای نگه داشتن ستاره‌های‌شان بیشتر هزینه کنند. در واقع فقط رفتن ستاره‌ها از اروپا به عربستان برای فوتبال این قاره دردسر درست نکرده و ممکن است این ماجرا یک اثر پروانه‌ای روی تمام بازار نقل و انتقالات و مباحث مالی اروپا داشته باشد.

2‌

دیروز خبر جالبی درباره سوپرلیگ جدید مخابره شد: «سعودی‌ها می‌خواهند سوپر لیگ خودشان را راه بیندازند.»
ماجرا چیست؟ عرض می‌کنم. این روزها گفته می‌شود که شاید یوفا به دلیل تخلفات مالی بارسلونا و یوونتوس بخواهد این دو باشگاه را به مدت یک فصل از شرکت در رقابت‌های اروپایی محروم کند. یوفا اینطوری می‌تواند ضربه‌ای مهلک به 2 گرداننده اصلی پروژه سوپر لیگ بزند و حسابی آنها را نقره داغ کند اما حالا روزنامه توتو اسپورت ایتالیا خبر داده: «سعودی‌ها قصد دارند رقابتی جهانی با این دو تیم برگزار کنند با این فرض که یوفا بارسا را به دلیل قضیه نگریرا و یوونتوس را برای رسوایی مدیریتی از رقابت‌های اروپایی بیرون کند. عربستانی‌ها همچنین قصد دارند از باشگاه‌های بزرگ دیگری هم دعوت کنند؛ باشگاه‌هایی معتبر و با سابقه حضور در لیگ قهرمانان.»
توتو اسپورت اضافه می‌کند که یوفا از عملی شدن این ایده هراس دارد و قصد دارد اقدامات بازدارنده خود علیه سعودی‌ها را شتاب دهد.
البته نباید این نکته را فراموش کرد که روزنامه توتو اسپورت در شهر تورین ایتالیا منتشر می‌شود و بسیار به باشگاه یوونتوس نزدیک است. به نظر می‌رسد این باشگاه  دارد یک هشدار برای یوفا می‌فرستد که چنانچه از رقابت‌های قاره‌ای محروم شود، دوباره پروژه سوپر لیگ را راه می‌اندازد؛ این بار با کمک عربستان.

3

مورد سوم تا حدودی شاید در تضاد با مورد یک باشد اما بازهم اکثریت باشگاه‌های اروپایی را متضرر می‌کند. به نظر می‌رسد برخی از باشگاه‌های بزرگ اروپایی که مالکان‌شان روابط خوبی با عربستانی‌ها یا صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ‌شان دارند، در حال دستکاری بازار هستند.
دیروز روزنامه تلگراف خبر داد: «رقبای اروپایی چلسی و وولورهمپتون خواستار تحقیقات درباره خریدهای زیاد باشگاه‌های عربستانی با قیمت‌هایی بالا از این دو باشگاه شده‌اند. منبعی از درون یکی از این باشگاه‌های معترض گفته تیم‌ها از لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی برای رهایی از موانع فیرپلی مالی استفاده می‌کنند.»
همانطور که می‌دانید به تازگی پیشنهاد 100 میلیون پوندی از این کشور به دست چلسی برای پنج بازیکنش یعنی کالیدو کولیبالی، حکیم زیاش، ادوارد مندی، پیر امریک اوبامیانگ و روملو لوکاکو رسید که به دلیل مخالفت مهاجم بلژیکی منتفی شد. در مورد وولوز نیز، روبن نوس در انتقالی به ارزش 47 میلیون پوند در آستانه پیوستن به الهلال قرار دارد که کمک زیادی به گرگ‌ها برای گذر از محدودیت‌های فیرپلی خواهد کرد.
در واقع باشگاه‌های انگلیسی می‌گویند این پیشنهادها بالاتر از عرف معمول است و اینگونه 2 باشگاه ذکر شده تراز مالی خود را مثبت می‌کنند.

این نکته وقتی جالب توجه‌تر می‌شود که بدانیم تاد بولی و جاناتان گلدشتاین به عنوان دو سرمایه‌گذار و مدیر اصلی چلسی، در سرمایه‌گذاری‌های خارج از فوتبال‌شان با صندوق سرمایه‌گذاری عربستان همکاری دارند!
در نتیجه شاید واقعاً آنها از دوستان عربستانی‌شان خواسته‌اند تا با دادن چنین پیشنهادهایی به بازیکنان‌شان، ترازشان را مثبت کنند و البته قوانین فیرپلی مالی را هم دور بزنند.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *