بزرگ ترین رسوایی تاریخ ورزش

شاید اگر نامه ریچل هولندر به روزنامه ایندیاناپولیس استار نبود، هرگز بزرگ ترین رسوایی جنسی تاریخ ورزش كشف نمی شد. ١٦ ماه پیش، قبل از آغاز جنبش #METOO و افشاگری هالیوودی ها علیه هروی وینستین، تهیه كننده معروف سینما، روزنامه ایندیانا مقاله ای چاپ كرد درباره ٥ ماه تحقیقاتش در مورد فدراسیون ژیمناستیك. این روزنامه مدعی شد نشانه هایی از تعرضات جنسی ازسوی مقامات این فدراسیون به چشم می خورد. صبح روزی كه مقاله چاپ شد، اندیاناپولیس استار نامه ای دریافت كرد از سوی ریچل هولندر، ژیمناست كار تیم ملی امریكا. او در نامه اش به این روزنامه نوشته بود: «من اخیرا مقاله ای خواندم به نام «خارج از تعادل». تجربه من ممكن است به تحقیقات شما ربطی نداشته باشد اما می خواهم حادثه ای كه برای من رخ داده را به شما گزارش دهم. من توسط مربی ام مورد تجاوز قرار نگرفته ام بلكه توسط دكتر لری نسار، پزشك تیم ملی ژیمناستیك امریكا به من تجاوز شد. من پانزده سالم بود و تحت گذراندن مراحل درمانی روی كمرم بودم.»

شاید حتی خود هولندر هم فكرش را نمی كرد كه این نامه یا دلنوشته چه پیامدهایی برای لری نسار داشته باشد. حالا نسار به ١٧٥ سال زندان محكوم شده. برای تعرض به ١٦٠ زن. ١٦٠ زنی كه پیش از این هم حتما دوست داشتند فریاد بزنند از رنجی كه بر آنها رفته ولی یا ترس از بی آبرو شدن مانع آنها شده بود یا گوش شنوایی برای شنیدن حرف های شان پیدا نكرده بودند.
Larry Nassar
     دیروز اسكات بلك مان، مدیر اجرایی كمیته المپیك امریكا در نامه ای به فدراسیون ژیمناستیك امریكا به روسای آن اخطار داد طبق نامه ای كه او برای این فدراسیون ارسال كرده است، باقیمانده ۲۱ عضو هیات مدیره فدراسیون ژیمناستیك امریكا كه هنوز استعفا نداده اند باید استعفا دهند. این ۱۸ نفر هم پذیرفته اند كه استعفا دهند. پیش تر سه عضو هیات رییسه ۲۱ نفره استعفا داده بودند. آنها در جریان دادگاه نسار در ایالت میشیگان بود كه استعفا دادند. بعد از آنكه مشخص شد پزشك تیم شان واقعا مقصر بوده است. در این چند هفته انتقادات زیادی به كمیته المپیك امریكا و فدراسیون ژیمناستیك این كشور شده است و شاكیان پرونده معتقد هستند كه این دو سازمان باید زودتر لری نسار را محكوم می كردند.
     كمیته المپیك امریكا تحقیقات مستقلی درباره این پرونده آغاز كرده و قرار است كه روز ۲۸ فوریه هیات مدیره موقت جدیدی برای فدراسیون ژیمناستیك امریكا تعیین كند. همچنین كمیته المپیك امریكا از تمامی مسوولان فدراسیون ژیمناستیك این كشور خواسته كه به صورت كامل با مسوولان بررسی مستقل پرونده همكاری كنند تا مشخص شود چرا نسار توانسته در مدت بسیار طولانی به آزارهای جنسی خود ادامه دهد.
     در جریان دادگاه نسار، كلی استفنس یكی از قربانیان این پروند كه از ۶ تا ۱۲ سالگی مورد آزار پزشك تیم ملی بوده است، در شهادتش خطاب به نسار گفت: «آمده ام شهادت بدهم تا تمام دنیا بدانند تو دروغ گفتی. كاری كه تو با ما كردی، درمان ما نبود بلكه آزار جنسی ما بود. آن موقع، ما دختران كوچكی بودیم اما دختربچه ها همیشه دختربچه باقی نمی مانند. آنها بزرگ می شوند و برمی گردند و دنیایت را روی سرت خراب می كنند.»
     قبل از او ریچل هولندر كه آن نامه معروف را به روزنامه ایندیاناپولیس زده بود هم در دادگاه گفت: «می خواهم بپرسم چقدر یك دختر كوچك اهمیت دارد؟ قانون چه اولویتی برای قربانیانی كه روح شان به وسیله تجاوز جنسی آسیب می بیند قائل است؟ من به شما می گویم این كودكان ارزش همه چیز را دارند. هر قانونی كه بتواند كمك كند ارزشمند است. من به نظرم باید اشد مجازات در نظر گرفته شود. من مطمئن بودم كه اعضای دانشگاه میشیگان و تیم ملی ژیمناستیك امریكا باید بدانند لری چه كارهایی انجام داده. كارهایی كه باعث نشد آنها متوقفش كنند.»
     روزنامه نگاران و قربانیان در امریكا هم قسم شده اند كه این پرونده را همچنان ادامه دهند. آنها معتقدند این ماجرا زوایای دیگری هم دارد كه باید برای مردم روشن شود.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *