۵ نکته از یک‌چهارم نهایی جام جهانی

۴ بازی در مرحله یک‌چهارم نهایی انجام شد و حالا فقط ۴ تیم در قطر مانده‌اند. اما بارزترین نکات مرحله یک‌چهارم نهایی چه بود؟

۱

مسی در حال انجام کارهای مارادوناطور است. او رهبر اصلی تیمش است. پاس گل او به مولینا یک پاس فوق حرفه‌ای بود. یک پاس هوشمندانه و استادانه که خیلی‌ها را یاد دیه‌گو مارادونا انداخت. یاد آن پاس گلی که در جام جهانی ۱۹۹۰ و مقابل برزیل به کانیجیا داد. مسی البته در همه این سال‌ها نشان داده از لحاظ فنی چیزی کم از مارادونا ندارد. ماجرای تفاوت او و اسطوره افسانه‌ای به بحث‌های روحی روانی و قدرت رهبری‌اش برمی‌گردد. لیونل شاید با علم به همین موضوع و شاید هم به دلیل بالاتر رفتن سنش حالا دیگر از لاک آن پسر خجالتی مودب بیرون آمده و بعد از بازی با هلند به زمین و زمان حمله می‌کند؛ به داور، به فان خال، به مهاجم رقیب. شاید اخلاق‌گراها آن مسی قدیم را دوست داشته باشند که فقط در زمین حرفش را می‌زد ولی احتمالاً نظر آرژانتینی‌های اصیل فرق داشته باشد و این نسخه از لیونل را بیشتر بپسندند.

۲

مراکش پدیده مسابقات است. کمتر کسی فکر می‌کرد پدیده امسال آنها باشند که دو ماه قبل جام جهانی سرمربی موفق‌شان را اخراج کردند و ولید رکراکی را جای او گذاشتند. با این همه مراکش در این مسابقات ۵ بازی انجام داده و هرگز نباخته. آنها فقط یک گل از کانادا خوردند که تازه آن هم گل به خودی بود. در واقع هیچ‌کدام از بازیکنان حاضر در جام جهانی هنوز نتوانسته‌اند دروازه مراکشی‌ها را فتح کنند. تیم آنها در دفاع بسیار مستحکم است. سبک بازی‌شان احتمالاً برای خیلی‌ها لج‌درار باشد اما برای هواداران‌شان نه. برای آنها پیروزی مهم است و تاریخ‌سازی. ضمناً هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید رفتن در لاک دفاعی عملی است غیرقانونی و ضد فوتبال. شاگردان رکراکی البته از حمایت خوبی هم در قطر برخوردار هستند. تمام اهالی بومی قطر و عرب‌های دیگر کشورهای همسایه پشت آنها هستند. پشت آنهایی که هم همزبان‌شان هستند و هم هم‌دین‌شان.

۳

دشان برنده بزرگ بازی‌های یک‌چهارم نهایی بود. او سخت‌ترین بازی جام تا اینجا را برد.
از تیم انگلیسی که چیزی جز قهرمانی راضی‌اش نمی‌کرد. فرانسه نشان داد مدعی اصلی قهرمانی‌ است و حتی اگر امباپه توسط مدافعان رقیب مهار شود، راه‌های دیگری برای گلزنی بلد است.
او البته با رسیدن به نیمه‌نهایی حضور خودش در فرانسه را هم بیمه کرد.
از مدت‌ها قبل شنیده می‌شد بعد از اتمام جام جهانی قرار است زین‌الدین زیدان رهبری خروس‌ها را برعهده بگیرد اما قبل از جام جهانی رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه اعلام کرد در صورتی که دشان بتواند تیم ملی را به جمع ۴ تیم پایانی برساند، دیگر خبری از تغییرات نخواهد بود.
حالا توپ در زمین دشان است و تنها در صورتی ممکن است از فرانسه برود که خودش بخواهد.

۴

پایان رونالدو در جام جهانی ممکن است پایان همیشگی او در زمین سبز باشد. نزدیکان تیم ملی پرتغال می‌گویند رونالدو به هم‌تیمی‌هایش گفته قصد دارد به طور کلی فوتبال را کنار بگذارد. رونالدو قبل از این جام با انجام مصاحبه‌ای عملاً خودش و تیمش را وارد حاشیه کرد. طرفداران او از این نوشتند که رونالدو حالا انگیزه بیشتری برای درخشش دارد ولی واقعیت اینجاست که بحث‌های انگیزشی تا حدی برای شما کار می‌کند، در فوتبال بیشتر از همه آمادگی بدنی و حضور در تمرینات است که می‌تواند به کمک‌تان بیاید. حالا رونالدو که قراردادش با منچستر فسخ شده، به دنبال تیمی جدید است و هنوز غرورش اجازه نمی‌دهد پیشنهاد هنگفت سعودی‌ها را قبول کند. او بین دو راهی خداحافظی از فوتبال و رفتن به لیگ عربستان قرار دارد. یک دوراهی خردکننده برای بازیکنی که هنوز قبول ندارد کیفیت قبل را از
دست داده.

۵

علی‌رغم اینکه جام جهانی قطر پیشرفته‌ترین جام از لحاظ داوری است و انواع و اقسام تکنولوژی‌های داوری به کمک قاضیان آمده اما بحث‌های مربوط به داوران در آن کم نشده.
بازی‌های یک‌چهارم مملو از اعتراضات داوری بود. قضاوت متئو لاهوز داد خیلی‌ها را درآورده بود و مسی که کمتر در این مورد صحبت می‌کند بعد از بازی علی‌رغم پیروزی تیمش به داور تاخت.
پرتغالی‌ها بعد از حذفی‌شان علناً از این گفتند که فیفا می‌خواهد مسی را قهرمان کند و از قضاوت دیدارشان رضایت نداشتند. انگلیسی‌ها هم بعد از حذف مقابل فرانسه به درستی به ماجرای خطا روی ساکا در نیمه اول اشاره کردند که داور آن را پنالتی نگرفت و حتی از VAR هم استفاده نکرد.
گرچه مشخص نیست آیا اگر آن پنالتی هم گرفته می‌شد هری کین گلش می‌کرد یا نه.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *