نقش آکادمی در توسعه فوتبال مراکش

وقتی پرتغال در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف مراکش رفت، خیلی‌ها انتظار درخشش رونالدو را داشتند. انتظار اینکه او دوباره تیم را به مرحله بالاتر برساند. اما کسی که در آن بازی از همه بالاتر بود، یوسف النصیری بود. او پرشی ۲ متر و هفتاد و هشت سانتیمتری انجام داد تا توپ ارسالی بوفال را وارد دروازه پرتغال کند. این پرش بلند جلوی چشمان کسی که خودش استاد پرش‌های پروازشکل است انجام شد و تنها گل بازی بود تا مراکش تبدیل شود به اولین آفریقایی حاضر در مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی.

النصیری فوتبالیست ناشناخته‌ای نیست و پیش‌تر در سویا هم گل‌های خوبی به ثمر رسانده اما شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید او کجا پرورش یافته؛ یک آکادمی معروف در شمال اروپا که در سایر نقاط جهان کمتر شناخته شده است اما با موفقیت مراکش در جام جهانی احتمالاً اسمش بیشتر از هر زمان دیگری سر زبان‌ها می‌افتد: «آکادمی فوتبال محمد ششم»

مراکش در ابتدای قرن بیست و یکم دچار یک بحران فوتبالی شده بود. منتقدین فوتبال این کشور به این نتیجه رسیده بودند کشوری که در جام جهانی ۱۹۸۶ تبدیل به اولین تیم آفریقایی حاضر در مرحله حذفی مسابقات شده، دیگر استعداد لازم برای پیشرفت را ندارد. مراکش البته از حیث زیرساخت هم از رقبای منطقه‌ای خودش عقب مانده بود تا اینکه پادشاه فعلی کشور، محمد ششم دستور ساخت یک آکادمی مدرن را داد. وظیفه اصلی این آکادمی ساخت نسل بعدی فوتبالی این کشور بود و ۵ هدف ویژه داشت:
یافتن استعدادهای جوان در سراسر کشور
هدف قرار دادن مناطق محروم شهر رباط
اجرای یک برنامه همزمان درسی و ورزشی
توسعه زمین ملی فوتبال
آماده‌سازی فوتبالیست‌های کم‌سن و سال برای بازی در لیگ‌های حرفه‌ای.

ماجرای ساخت یک آکادمی حرفه‌ای و توسعه فوتبال یک کشور پیش‌تر در فرانسه ثابت شده بود. وقتی فرانسوی‌ها در سال ۱۹۹۸ برای اولین بار قهرمان جام جهانی شدند خیلی‌ها یکی از دلایل آن را به مرکز پیشرفته «کلیر فونتاین» مرتبط دانستند. یک آکادمی فوق‌مدرن که محل آموزش مربیان و بازیکنان نسل جدید فرانسه بود. انگلیسی‌ها بعداً با الهام از همین آکادمی، مرکز ملی فوتبال خود به‌نام «سنت جورج پارک» را ساختند که موفقیت‌های اخیرشان در عرصه ملی را به آن نسبت می‌دهند.

مراکشی‌ها هم در سال ۲۰۰۷ با نیم‌نگاهی به کلیرفونتاین فرانسوی‌ها، یک مرکز ملی فوتبال مدرن ساختند که سال ۲۰۱۰ به بهره‌برداری رسید. محمد ششم در روز افتتاحیه این آکادمی حرف‌های جالبی زد و گفت هدف آکادمی آموزش، هدایت و تمرین فوتبال به دانش‌آموزان است. سرمایه اولیه و بخش اعظم بودجه سالانه آکادمی را خود پادشاه تأمین می‌کند و حالا در این سال‌ها موفق شده بازیکنانی بسازد که در تیم‌های اروپایی بازی می‌کنند و امسال در قطر حسابی درخشیدند.  یوسف النصیری یکی از اولین فوتبالیست‌هایی بود که به آکادمی محمد ششم آمد؛ سال ۲۰۱۱. اما در تیم فعلی ۲ بازیکن دیگر هم هستند که از این آکادمی می‌آیند: عزالدین اوناهی، هافبک پرتلاش‌شان که دل‌های بسیاری را در قطر برد و نایف اکرد.

با اینکه هنوز تعداد قابل توجهی از بازیکنان تیم فعلی مراکش ساخته آکادمی‌های معروف هلندی و بلژیکی هستند اما بنظر می‌رسد مراکش دست‌کم در سال‌های پیش رو دیگر کمتر تمایلی به فرستادن نوجوانانش به آکادمی‌های اروپایی دارد.

و جالب اینجاست که این مرکز فقط یک مزیت برای فوتبال مراکش به حساب نمی‌آید. تیم‌های زیادی از شمال آفریقا، از مصر و دیگر کشورها خود را برای تعطیلات پیش‌فصل به آکادمی محمد ششم می‌رسانند تا با به‌روزترین وسایل تمرینی دنیا تمرین کنند.

یک نظر

  1. رضا
    2022/12/20
    Reply

    سلام.عشق است آقای رسول مجیدی.تنت سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *