ارزشمندترین باشگاه‌های جهان

نشریه آمریکایی فوربس مطالق هرسال لیست ارزشمندترین باشگاه‌های ورزشی دنیا را منتشر کرد. در این لیست مطابق ۳ سال گذشته، باشگاه فوتبال آمریکایی دالاس کاوبویز برای چهارمین سال متوالی در صدر است. این باشگاه که از سال ۱۹۹۶ هرگز قهرمان نشده ارزشی بالغ بر ۵ میلیارد دلار دارد. فوربس این لیست را از سال ۲۰۱۲ منتشر می‌کند. در آن سال باشگاه منچستریونایتد انگلیس با ارزشی نزدیک به ۲.۲ میلیارد دلار در صدر بود. بعد از آن ۳ سال عنوان ارزشمندترین باشگاه جهان به رئال مادرید رسید که ارزشش بالای ۳ میلیارد دلار تخمین زده می‌شد. اما از سال ۲۰۱۶ این باشگاه دالاس است که به صدر رسیده. ۵۰درصد لیست ۵۰ باشگاه با ارزش در رقابت‌های فوتبال آمریکایی شرکت می‌کنند. ۹ عدد از تیم‌ها مربوط به ورزش بیسبال هستند و فقط ۸ باشگاه از کل ۵۰ باشگاه(یعنی ۱۶ درصد) به رشته فوتبال و باشگاه‌های اروپایی اختصاص دارند.

مطابق انتظار این باشگاه‌ها درآمدهای زیادی هم دارند. مثلا باشگاه دالاس امسال ۳۶۵ میلیون دلار درآمد ناخالص داشته. در کل نیمی از ۵۰ باشگاه درآمدی بالایی ۱۰۰ میلیون دلار دارند و بقیه هم دست‌کم سالی ۲۵ میلیون دلار در می آورند. با این همه بارسلونا در بین این باشگاه‌ها یک استثناست. این باشگاه اسپانیایی که با ارزشی ۴.۰۲ میلیارد دلاری در رده چهارم لیست قرار دارد، بیلانش منفی‌ است و با ۳۷ میلیون دلار ضرر، تنها باشگاه ضررده در لیست است. بارسلونا که این روزها با مشکل نقدینگی مواجه است، حتی در پرداخت حقوق بازیکنانش دچار مشکل شده و گفته می‌شود بازیکنان بارسا ماه پیش، با ۳ روز تاخیر دستمزد خود را دریافت کردند. در آنسو، رئال مادرید که ارزشی ۴.۲۴ میلیاردی دارد و در رده سوم ایستاده، سال گذشته ۱۱۲ میلیون دلار درآمد کسب کرده و از این نظر مشکلی ندارد. رئال همچنان ارزشمندترین باشگاه فوتبال فعلی دنیاست. باشگاه منچستریونایتد هم که زمانی در صدر لیست بود سال گذشته ۲۳۸ میلیون دلار درآمد داشته و این نشان می‌دهد خانواده آمریکایی گلیزر خیلی خوب دنیای اقتصادی ورزش را می‌شناسند.  در بین باشگاه‌های بسکتبال آمریکا هم تیم نیویورک نیکس با ارزشی ۴ میلیارد دلاری در رده پنجم و بالاتر از منچستریونایتد ایستاده.

ارزش باشگاه‌های ورزشی را عوامل زیادی مشخص می‌کنند که مهم‌ترین آنها میزان طرفداران رسمی، میزان حق‌پخش و تمایل به دیده شدن، بلیط‌های فروش رفته و همچنین فروش پیراهن‌ها است. به همین علت مثلا در بسکتابل تیمی چون گلدن‌استیت که چندسالی است یک پای فینال  NBA است با ارزشی ۳.۵ میلیارد دلاری در رده پایین‌تری از باشگاه‌های پرهواداری مثل لس‌آنجلس لیکرز و نیویورک نیکس قرار گرفته است.

بر اساس لیست فوربس در سال ۲۰۱۲ تنها یک باشگاه ارزشی بالای ۲ میلیارد دلار داشت(منچستر یونایتد)‌ ولی حالا هر ۵۰ باشگاه اول لیست٬ بالای ۲ میلیارد دلار ارزش درارند. این رقم در سال ۲۰۱۸ عدد ۴۸ و در سال ۲۰۱۷ عدد ۳۹ بود.

این مطلب در روزنامه ایران‌ورزشی هم به چاپ رسیده است.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *