پیشنهاد فیلم؛ Der Vorname

همه ما احتمالا به نوعی درگیر پروسه انتخاب اسم برای نوزاد شده‌ایم. یا خودمان مستقیما مسوول انتخاب اسم بوده‌ایم یا مورد مشورت قرار‌ گرفته‌ایم و یا –اغلب اوقات- اسم نوزادِ فامیل و آشنا را شنیده و مجبور به واکنش شده‌ایم. واکنش‌ها هم اصولا اینگونه است: نظر مثبت و تعارف‌گونه جلوی والدین نوزاد و نظر واقعی و احتمالا انتقادی در زمانی که فقط خودی‌ها هستند.اما اگر اسم نوزاد آنقدر نامتعارف باشد که حتی نتوان جلوی پدر و مادر بچه هم واکنش مثبت نشان داد چه؟
داستان فیلم آلمانی Der Vorname یا «نام کوچک» همین است. یک مرد جوان به مهمانی خواهرش دعوت است. علاوه بر خواهر و شوهر خواهرش، دوست خانوادگی‌شان و البته نامزد مردجوان هم حضور دارند. داماد خانواده شخصیتی آکادمیک دارد و استاد دانشگاه ادبیات است. مرد جوان دلال ملک است و دوست خانوادگی‌شان موزیسین. نامزد مرد جوان یک بازیگر جویای نام است و خواهر او معلم مدرسه. این ۵ شخصیت طبعیتا از نظر اخلاقی و رفتاری باهم متفاوت‌اند. اما تفاوت‌ها و درگیری‌ها وقتی آشکار می‌شود که مرد جوان اسم بچه‌ای که در راه دارند را اعلام می‌کند:‌ «آدولف». نامی حساسیت برانگیز در بین آلمانی‌ها که خیلی‌ها را یاد آدولف هیتلر و البته جنایت‌هایش می‌اندازد. داستان از همین‌جا شکل می‌گیرد و ماجرا شوخی‌شوخی جدی می‌شود. داستان فیلم و بازی ها فوق‌العاده هستند. روابط به خوبی لمس می‌شوند و فیلم نه تنها برای مردم آلمان که برای همه انسان‌ها قابل درک است. تنش‌ها بالا می‌گیرد، موقعیت‌های کمیک ایجاد می‌شود، سوالات فلسفی مطرح می‌شود و بعضی از رسوم به چالش کشیده می‌شود. ساختار فیلم تا حدود زیادی شبیه به فیلم ایتالیایی Perfect Strangers است که دو سال پیش معرفی کرده بودم. آنجا موبایل‌ها بود که واقعیت آدم‌ها را برای دوستان‌شان برملا می‌کرد و اینجا حساسیت روی اسم آدولف است که مهمانی را خراب می‌کند و همه مشکلات جمع به ظاهر صمیمی با یکدیگر را آشکار. و البته رازهایی را هویدا می‌کند.

فیلم البته حاوی نکات دیگری هم هست. از جمله اینکه فیلمساز به جای تمرکز روی جریان تبلیغاتی این روزهای سینمای جهان که قصد دارد واقعیت خانواده‌ها را نادیده بگیرد و فقط به شعار دادن بسنده کند، نشان می دهد حتی در آلمان مدرن و امروز هم زن خانواده است که آشپزی می‌کند و وظایف خانه‌داری را برعهده دارد.
خلاصه اینکه فیلم Der Vorname که به How About Adolf هم مشهور است را حتما ببینید؛ یک فیلم از سینمای آلمان که بهتر از خیلی‌ از فیلم‌های این سال‌های هالیوود است.
پ.ن: من فیلم را در جشنواره جهانی فجر دیدم که هنوز در جریان است. البته فایل باکیفیت فیلم در اینترنت موجود است و زیرنویس خوب و روانی هم دارد.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *