قانون جدید خطای هند ضد فوتبال است؟

بدون شک مهم‌ترین بازی هفته دوم لیگ برتر انگلستان در منچستر برگزار شد. جایی که تیم‌ آبی‌پوش این شهر باید به مصاف تاتنهام می‌رفت. تیم گورادیولا از همان ابتدا نشان داد که برای برد آمده و از چپ و راست به دروازه هوگو لوریس حمله‌ور شد. خیلی هم زود با ضربه سر رحیم استرلینگ به گل رسید. گواردیولا مثل همیشه تیمش را درفاز هجومی نگه داشت و سیتی بارها فرصت داشت تا به گل‌های بیشتری برسد. با این همه بازی تا دقیقه ۹۰ آنطور که باید به نفع گورادیولا پیش نرفت. تا این دقیقه از بازی، تیم لندنی موفق شده بود روی دو حمله به دو گل برسد و سیتی از ۳۰ شوتی که زدی بود فقط ۲ گل به ثمر رسانده بود. حملات مرگبار سیتی بالاخره به سرانجام رسید و در دقیقه ۹۳ گابریل ژسوس روی یک کرنر و با مهارت هرچه تمام‌تر بازی را ۳ بر دو کرد. گواردیولا و شاگردانش مثل هودارای سیتی در آسمان بودند که داور دستور بازبینی گل را داد. باورکردنی نبود اما سیتی دوباره با VAR برتری مقابل تاتنهام را از دست داد. درست مثل بازی برگشت دو تیم در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان فصل پیش.

در تصاویر آهسته مشخص شد که توپ ارسالی از روی نقطه کرنر به بازوی آیمریک لاپورت برخورد کرده. توپ به هیچ عنوان تغییر جهت نداده بود و با طی کردن جهت خود به ژسوس رسید اما داور با استفاده از VAR و البته توسل به قوانین جدید آنرا مردود کرد. در قوانین جدید فوتبال که این فصل در لیگ برتر جزیره هم به کار گرفته شده، برخورد توپ با هر نقطه از دست حتی به صورت اتفاقی هم هند است. قانونی که مدافعینش می‌گویند از برداشت سلیقه‌ای داوران می‌کاهد و دیگر کار را برای قضاوت آسان می‌کند اما بنظر می رسد با روح فوتبال سازگاری ندارد. حداقل با روح فوتبالی که ما تا به حال می‌شناختیم. لاپورت در این صحنه برای سر زدن بلند شده بود. به هیچ عنوان قصد نداشت از دستش استفاده کند. توپ کاملا اتفاقی به دستش برخورد کرد و دستش کاملا در راستی بدنش بود. درواقع فقط در صورتی توپ به دست او برخور نمی‌کرد که لاپورت می‌توانست قبل از بازی هر دو دستش را از جای در بیاورد!

با این همه قوانین جدید می‌گویند حتی همین برخورد هم خطاست و حالا به مدد تکنولوژی حتی اگر داوران هم متوجه لمس توپ توسط بازیکنی نشوند، کمک‌داوران ویدئویی مو را از ماست می‌کشند و به داور اعلام می‌کنند.

بعد از این گل البته تعداد بیشتری به جبهه مخالفین قانون جدید هند اضافه شدند. از جمله گری لینه‌کر، فوتبالیست و مجری سرشناس انگلیسی که در توییترش نوشت: «قانون هند ابلهانه بود، ابلهانه‌تر شد و با VAR ابلهانه‌تر هم می‌شود». این تازه در شرایطی است که همین هفته پیش لینه‌کر از VAR دفاع کرده بود. با این همه شنبه‌شب طرفداران تاتنهام، لیورپول و سایر رقبای تیم سیتی در پوست خود نمی‌گنجیدند اما به نظر می‌رسد خیلی زود VAR و قانون سفت و سخت هند یقه آنها را هم خواهد گرفت.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *