روزهای سخت فرهاد مشیری در اورتون

اورتون این هفته موفق شد دست به کار بزرگی بزند و با نتیجه 1-1 باشگاه منچسترسیتی را متوقف کند. اما کسب این نتیجه هم باعث نشد هواداران اورتون دست از اعتراضات‌شان بردارند. آنها مدت‌هاست از فرهاد مشیری، مالک ایرانی اورتون درخواست تغییر روش و منش اداره باشگاه را کرده‌اند.

کانون هواداران اورتون هفته پیش در نامه‌ای سرگشاده به مشیری که از سال 2016 مالک اورتون شد نوشتند: «تعهد مالی فرهاد مشیری به اورتون مثال‌زدنی‌ست و سرمایه‌گذاری او روی ساخت ورزشگاه جدید بسیار قابل ستایش است اما سکوت او در قبال مشکلات داخل و خارج از زمین تیم نگران‌کننده است. در حال حاضر او باید سکوتش را بشکند. نه فقط با حرف‌هایش بلکه با اعمالی که انجام می‌دهد.»
این بیانیه که به‌عنوان کمپین 27 به رسانه‌ها رسیده این‌طور ادامه پیدا کرده: «کارهایی که مشیری باید انجام بدهد به این قرار است: رهبری شفاف. اورتونی‌ها حق دارند که بدانند برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت باشگاه چیست. وضعیت مالی از چه قرار است. ساخت ورزشگاه جدید چقدر خرج برداشته و چه ضرری به وضعیت فعلی زده. وضعیت مالکیت باشگاه قرار است به کجا برسد. آیا مشیری می‌خواهد همه سهامش را بفروشد یا بخشی از آن را برای ورود سرمایه مالی جدید؟»

اشاره هواداران اورتون به ماجرای فروش باشگاه است. سال پیش که اورتون در آستانه سقوط از لیگ برتر بود و فشار هواداران نسبت به فرهاد مشیری به بالاترین حد خودش رسیده بود، در رسانه‌ها خبری منتشر شد مبنی بر اینکه اگر پیشنهاد خوبی به مشیری برسد او باشگاه را می‌فروشد. رقم مورد نظر مالک ایرانی اورتون ظاهراً 500 میلیون پوند است.

البته خود مشیری گفته تا به حال بیشتر از این مبلغ را خرج اورتون کرده. ظاهراً پروژه ساخت ورزشگاه جدید بیشتر از چیزی که همه فکر می‌کردند هزینه برداشته. این ورزشگاه 52 هزار و 888 نفر گنجایش خواهد داشت و در فصل 25-2024 مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. مشیری و مدیرانش در حال حاضر به‌شدت به‌دنبال این هستند که با جذب یک اسپانسر، اسم ورزشگاه را تجاری‌سازی کنند تا بخشی از هزینه‌های انجام شده به خزانه اورتون برگردد. البته آنها معتقدند درآمدها از ورزشگاه جدید خود به خود روند مالی باشگاه را تغییر خواهد داد. گودیسون پارک ورزشگاه فعلی اورتون تنها 39 هزار و 572 صندلی دارد و البته به‌دلیل قدیمی بودن، باشگاه نمی‌تواند بلیت‌هایش را با رقمی بهتر بفروشد.

با این همه و با اینکه هواداران اورتون می‌دانند مشیری از نظر مالی برای باشگاه‌شان کم نگذاشته آنها از وضعیت فنی تیم راضی نیستند. اورتون با هدایت فرانک لمپارد در حال حاضر در رتبه شانزدهم جدول لیگ برتر قرار گرفته و تنها یک امتیاز با وارد شدن به منطقه خطر سقوط فاصله دارد. با اینکه لمپارد و شاگردانش این هفته در خانه منچسترسیتی موفق شدند یک امتیاز مهم از شاگردان گواردیولا بگیرند ولی اورتون پیش از آن سه شکست پیاپی در لیگ برتر به دست آورده بود تا هوادارانش را خشمگین کند.
اورتونی‌ها از اینکه دوباره مثل پارسال تا لحظه آخر برای فرار از سقوط بجنگند می‌ترسند. به همین خاطر آنها حالا در حال برنامه‌ریزی برای اعتراض گسترده علیه مدیریت باشگاه هستند و نوک تیز پیکان حملات خود را به سمت فرهاد مشیری، مالک ایرانی‌الاصل اورتون گرفته‌اند.
طبق هماهنگی‌های انجام شده اورتونی‌ها قرار است اعتراض خود را از دیدار تیم‌شان مقابل آرسنال در روز 4 فوریه آغاز کنند. دیداری که اولین بازی اورتون بعد از پایان پنجره نقل و انتقالات زمستانی خواهد بود و در انگلیس پخش زنده خواهد داشت. مهم‌ترین گروه هواداری اورتون در نامه‌ای سرگشاده خطاب به هواداران نوشت: «از شما دعوت می‌کنیم تا در کنار ما اعتراض شدید خود را به مدیریت نالایق باشگاه محبوب‌مان و بخصوص مالک فعلی و هیأت مدیره نشان بدهیم».
البته آنها اخیراً و برخلاف اعتراضات فصل پیش، بیشتر از اینکه بخواهند مشیری تیم را به فروش بگذارد از او می‌خواهند مدیران زیردستش را تغییر دهد و برنامه بلندمدت خوبی برای باشگاه در نظر بگیرد. شاید از این می‌ترسند که فروش اورتون باعث شود پای مالکی را به مرسی‌ساید باز کند که حتی مثل مشیری برای زیرساخت‌های باشگاه هم هزینه نکند.

حالا باید دید این اعتراضات در نهایت به کجا می‌رسد. آیا مشیری می‌تواند با تقویت باشگاه در پنجره زمستانی دل هواداران را به‌دست بیاورد و تیم را از منجلاب فعلی نجات دهد یا نه.
سال پیش گری نویل در شبکه اسکای اسپورت حرف جالبی زد که شاید مشکل اصلی هواداران اورتون هم همین باشد: «مدیریت مشیری با وجود تمام هزینه‌هایی که انجام داده نتوانسته پروژه فوتبالی جدی‌ای را خلق کند.»
مالک ایرانی اورتون البته در سال‌های مدیریتش پای مربیان بزرگی مثل رونالد کومان، سم آلاردایس، مارکو سیلوا، کارلو آنچلوتی، رافا بنیتس و فرانک لمپارد را به باشگاه باز کرده و زمانی حتی برای حضور در بین 4 تیم اول هم می‌جنگید ولی حالا وضعیتش بدتر از همیشه است.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *