تورم فوتبال ایران؛ 1000 تا 10000 برابر!

تابستان 1379 وقتی مهدی هاشمی‌نسب از پرسپولیس به استقلال پیوست، کمتر کسی این خبر را باور می‌کرد. آن روزها تا چیزی را اخبار ورزشی یا شبانگاهی تأیید نمی‌کرد، کسی خبرهای روزنامه‌ها را قبول نمی‌کرد. مخصوصاً شایعات نقل و انتقالاتی را. مگر می‌شود بهترین گلزن آن روزهای دربی‌ پایتخت رنگ عوض کند؟ هاشمی‌نسب تا پیش از رفتن به استقلال، 4 گل در دربی‌ها به این تیم زده بود. او سومین گلزن برتر تاریخ دربی‌ها بود و فوتبالیست‌هایی که بیشتر از او در دربی گل زده بودند، همگی در لیگ تخت‌جمشید و سال‌های پیش از انقلاب این کار را انجام داده بودند.

ماجرای رفتن بیرانوند به استقلال (که تا زمان نگارش این یادداشت تکلیفش مشخص نیست) هم از جهاتی شبیه به همان قصه هاشمی‌نسب است. هاشمی‌نسب به معنای واقعی عزیز پرسپولیسی‌ها بود. برای او شعار ساخته بودند: «مهدی هاشمی‌نسب گلزن با اصل و نسب». مدافع مستحکمی بود. از آنهایی که انگار غیرت در چهره‌شان موج می‌زد. هر بازیکن دیگری که از پرسپولیس آن زمان به استقلال می‌رفت، می‌شد هضم کرد جز همین مهدی هاشمی‌نسب. حالا شاید برای بیرانوند هم همین موضوع صدق کند. بخصوص که او در چند ماه گذشته و در جریان دربی با استقلال حسابی برای آنها کری خوانده بود.

اما این انتقال احتمالی از جهاتی دیگر هم قابل توجه است. هاشمی‌نسب با دریافت 100 میلیون تومان برای 2 سال به جمع آبی‌ها رفت. حالا گفته می‌شود پیشنهاد استقلال به بیرانوند هم چیزی نزدیک به 100 میلیارد تومان برای دو سال است.

این یعنی کیک فوتبال ایران در این سال‌ها 1000 برابر شده و صد البته نشان‌دهنده این است که تورم در ایران و فوتبالش چگونه رشد کرده.

در سال 1379، زمانی که مهدی هاشمی‌نسب تبدیل به یاغی فوتبال ایران شد، قیمت سکه 60 هزار تومان بود. در حال حاضر که شایعه استقلالی شدن بیرانوند دست به دست می‌شود، سکه چیزی حدود 30 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این یعنی ارزش سکه در این 23 سال 500 برابر شده. بررسی قیمت دلار هم قابل توجه خواهد بود. دلار در سال 1379، 813 تومان بود. در حال حاضر دلار در بازار آزاد به رقمی معادل 50 هزار تومان رسیده و این رشدی 62 برابری را نشان می‌دهد. این در حالی است که ارزش بازیکنان برند در بازار نقل و انتقالات فوتبال ایران هزار برابر شده (از 100 میلیون سال 1379 به هاشمی‌نسب تا 100 میلیارد سال 1402 به بیرانوند).

نکته جالب اینجاست که وقتی دستمزد بازیکنانی که چنین انتقال‌هایی را تجربه نکردند، بررسی می‌کنیم باز متوجه می‌شویم که اقتصاد فوتبال ایران بسیار بسیار بیشتر از نرخ تورم سرسام‌آور این سال‌ها رشد کرده است.

چندی پیش بهروز رهبری‌فرد که جزو مدافعان سرشناس دهه 70 پرسپولیس بود، در مصاحبه‌ای گفته بود: «با مهدی تماس گرفتند و گفتند ۱۰۰ میلیون بگیرد و بیاید استقلال. همان زمان قرارداد من با پرسپولیس ۴ میلیون بود. به هر حال هر کسی وسوسه می‌شود. پرسپولیس که او را نمی‌خواست، استقلال هم ۱۰۰ میلیون می‌داد. طبیعی بود که مهدی استقلالی شود.»

با حساب اعدادی که این روزها به بازیکنان درجه یک و روی بورس لیگ برتر داده می‌شود، شاید اگر بهروز رهبری‌فرد این روزها بازی می‌کرد باید چیزی نزدیک به 40 میلیارد دستمزد می‌گرفت و این نشان می‌دهد دستمزد بازیکنان در 23 سال گذشته نه 1000 برابر بلکه 10 هزار برابر شده است.

به هر ترتیب هر شاخصی را بخواهید برای بزرگ شدن کیک اقتصاد فوتبال ایران در نظر بگیرید، به نظر می‌رسد دستمزدها در دو دهه گذشته بسیار بسیار بیشتر از قیمت سکه و دلار افزایش داشته است

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *