آمار در فوتبال همه چیز نیست

اگر از شما بپرسند ۵ مهاجم برتر تاریخ رو نام ببرید٬ چند درصد احتمال دارد نام «سانیل چتری» و «مختار داهاری» را در این لیست قرار دهید؟ اگر بگویند ۵ مهاجمی که در عرصه ملی برای تیم‌های‌شان عالی بودند چی؟ امکان دارد نام این دو مهاجم آسیای شرقی(اولی از هند و دومی از مالزی) را بیاورید؟

 

اصلا بیایید رو راست باشیم: چند درصد فوتبالی‌ها این دو مهاجم را می‌شناسند؟ اصلا برای چه باید بشناسند؟

 

جالب اینجاست که حتی آنهایی که فوتبال را فقط از طریق آمار دنبال می‌کنند هم احتمالا در لیست ۵ تایی، ۱۰‌تایی و حتی ۱۰۰ تایی‌شان اسم این دو مهاجم را نیاورند و همین حاوی نکات زیادی‌ست.

 

این روزها بسیاری را دیده‌ام که صرفا با دیدن آمار بازی و بازیکنان در ۲-۳ اپلیکیشن معروف فوتبالی٬ در مورد حرف می‌زنند یا می‌نویسند. آمار کمک می‌کند توصیف دقیق‌تری از فوتبال داشته باشیم ولی همه چیز نیست. نمی‌شود بازی را ندید٬ بازی را درک نکرد و فقط روی آمار گفت دوران بازی بازیکنی شکوهمند بوده یا نه. آمار تا حدی توضیح می‌دهد اما همه چیز نیست.

 

اگر همه چیز باشد پس باید وقتی می‌خواهید اسم ۱۰ مهاجم برتر تاریخ بازی‌های ملی را بگویید٬ اسم «سانیل چتری» و «مختار داهاری» را هم بیاورید. نفر اول با ۹۳ گل زده در رده چهارم برترین گلزنان عرصه ملی تاریخ قرار دارد و نفر دوم با ۸۹ گل در رده پنجم. فقط کریستیانو رونالدو٬ علی دایی و لیونل مسی از این دو در عرصه ملی بیشتر گل زده‌اند.

 

مارادونای فقید فقط ۳۴ گل ملی داشت و هرگز راهی به ۵۰ نفر اول لیست گلزنان ملی هم نیافت ولی آیا وقتی می‌خواهید از بهترین بازیکنانی که در بازی‌های ملی درخشیده‌اند می‌توانید نام او را حذف کنید؟ آمار تا جایی می‌توانند مسائل را توضیح دهند. باید آن دوره را آن بازیکن را آن فوتبال دهه ۸۰ را درک کرده باشید تا پدیده مارادونا را توضیح دهید. با آمار نمی‌شود.

 

بگذارید شفاف بگویم. نمی‌شود با آمار گلزنی در لیگ عربستان یا آمریکا در مورد کیفیت مهاجمی درست نظر داد و او را با مهاجمان شاغل در اروپا سنجید. رونالدو با ۵۴ گل سال ۲۰۲۳ را به اتمام رساند. ۴۴ گل او با پیراهن النصر در رقابت‌های عربستان یا لیگ قهرمانان آسیا بوده. ۱۰ گلش با پیراهن پرتغال در انتخابی یورو.(۳ تا به لیختنشتاین٬ ۲ تا به لوکزامبورگ٬ ۲ تا به اسلواکی٬ ۲ تا به بوسنی و یکی به ایسلند).

 

اصلا به همین خاطر است که برای انتخاب برنده کفش طلای اروپا٬ به لیگی که بازیکن در آن بازی می‌کند توجه می‌کنند و ضرایبی مشخص کرده‌اند. مثلا همین حالا مهاجمی در نروژ وجود دارد که ۳ گل بیشتر از هری کین زده اما به دلیل بالاتر بودن ضریب بوندسلیگا٬ این هری کین است که فعلا برنده کفش طلا به حساب می‌آید.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *