کدام آیین‌نامه انضباطی قرار است در لیگ برتر اعمال شود؟

بالاخره انتظارها به سر رسید و از فردا نوزدهمین دوره لیگ برتر آغاز می‌شود. لیگی که خیلی‌ها انتظارش را می‌کشیدند و همه امیدوارند حالا که فدراسیون انقدر شروعش را به تاخیر انداخته، دست‌کم کیفیت بهتری نسبت به فصول گذشته داشته باشد. امسال لیگ ایران برعکس سال‌های گذشته دیرتر از لیگ انگلیس، آلمان، اسپانیا و فرانسه شروع می‌شود. این مساله باعث می‌شود تا ناخودآگاه مقایسه‌ای در ذهنی آدمی شکل بگیرد. لیگ برتر انگلیس که دو هفته از شروعش می‌گذرد، به طور گسترده‌ای تحت تاثیر قوانین داوری جدید قرار گرفته. مساله قانون جدید هند این هفته باعث شد تا نتیجه مهم‌ترین بازی لیگ برتر یعنی منچسترسیتی و تاتنهام تغییر کند. همین قانون در هفته اول هم جنجالی شده بود و سازمان لیگ برتر انگلیس برای کم کردن اعتراض‌ها، در اینستاگرام و توییترش بندهای قانون جدید را قرار داد تا هواداران متوجه شوند قوانین از قبل وجود داشته و دیگر قرار نیست در برخی از موارد مانند گذشته تصمیم گیری شود.

حالا و در آستانه شروع فصلی تازه از لیگ برتر مشخص نیست قوانین بازی جدید به بازیکنان توضیح داده شده یا نه. در سایت سازمان لیگ به عنوان مرجع رسمی این مورد، یک فرم آیین‌نامه انضباطی وجود دارد که در همان صفحه اولش ذکر شده: «مصوب سال ۱۳۹۶». در نتیجه آیین‌نامه در دسترس برای تیم‌ها و هواداران مربوط به دو سال قبل است که اصلا قوانین انضباطی تازه فیفا به تصویب نرسیده بود. این در حالی است که فیفا اعلام کرده فدراسیون‌های عضو باید قوانین انضباطی‌شان را با آیین‌نامه جدید وفق دهند.

مساله دیگر این است که در سایت سازمان لیگ اصلا «قوانین بازی» که قانون هند و … جزوی از آن است قرار ندارد. در نتیجه مشخص نیست قرار است در لیگ ما قوانین تازه مربوط به بازی اعمال شود یا نه. و اگر اعمال شد چگونه سازمان لیگ می‌خواهد هواداران معترض را آرام کند. آیا این ماجرا بعدا شائبه‌هایی را به وجود نمی‌آورد؟

سازمان لیگ البته در بخش آیین‌نامه‌هایش، آیین‌نامه برگزاری لیگ برتر را هم قرار داده که از اتفاق به روز شده و مصوب سال جاری است. اما نکته جالب اینجاست که برخی از قوانین آن کاملا عکس قوانین تازه انضباطی فیفا هستند. مثلا در بند ۳ ماده ۴۵ این آیین‌نامه آمده است:‌« اگر یکی از مقامات رسمی تیم، از زمین اخراج شود می تواند از جایگاه تماشاگران دستورات خود را به شکلی که روند مسابقه را مختل نکند به جانشین خود انتقال دهد.» این در حالی است که در قسمت ب بند دوم ماده ۶۲ قوانین انضباطی فیفا آمده: « مقام مسئولی که اخراج شده و یا دوره محرومیت از بازی را می‌گذارند به هیچ وجه نباید با هیچ کدام از افراد دخیل در بازی به ویژه بازیکنان و تیم فنی ارتباط برقرار کند.»

این اختلاف‌ها و عدم شفافیت قوانین تازه فوتبال که اصلا مشخص نیست در لیگ ما قرار است اعمال شود یا نه می‌تواند چالش‌های جدی برای فدراسیون و سازمان لیگ بوجود بیاورد. به خصوص در جو موجود فوتبال کشور که بخش بسیاری از طرفداران باشگاه‌ها اعتقاد دارند در حق باشگاه‌شان اجحاف می‌شود.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *