چرا حضور بیل گیتس در بازی جوکوویچ مهم بود؟

اوایل سال ۱۳۹۹ که ویروس کرونا حسابی همه جا منتشر شده بود و ترس بر جامعه جهانی حکمفرما بود، کم کم بحث درباره واکسن‌ها هم داشت داغ می‌شد. هنوز هیچ شرکتی واکسن کرونا را نیافته بود اما جدالی در بین آدم‌های تأثیرگذار دنیا شکل گرفته بود که آیا اساساً باید زیر بار یک واکسیناسیون جهانی رفت یا نه. این بحث به دنیای ورزش هم کشیده شد.

مارات سافین در اردیبهشت ۹۹ در مصاحبه‌ای عجیب گفت: «به نظرم آنها دارند ما را آماده می‌کنند که تراشه‌ها را در بدن‌مان قرار دهند. همه چیز برای این کار آماده است. در سال 2015 بود که گیتس گفت ما یک شیوع ویروس در سطح جهان خواهیم داشت و دشمن بعدی ما ویروس است، نه جنگ هسته‌ای. آنها در اجلاس داووس این را شبیه‌سازی هم کردند. فکر نمی‌کنم بیل گیتس چیزی را پیش‌بینی کرده باشد. او خبر داشته که چه اتفاقی خواهد افتاد.» این جور صحبت‌ها با موضع‌گیری نواک جوکوویچ، مرد شماره یک تنیس جهان داغ‌تر شد: «شخصاً مخالف واکسن زدن هستم و نمی‌خواهم بابت اینکه بتوانم سفر کنم، مجبور به واکسن زدن شوم.»

این موضوع تا چندماه حسابی داغ بود تا اینکه سال گذشته مقامات تنیس استرالیا نوواک جوکوویچ را به‌دلیل واکسن نزدن به ملبورن راه ندادند. جوکو هیچ‌جوره زیر بار زدن واکسن نمی‌رفت و در گوشه و کنار شنیده می‌شد که ترس دزیده شدن اطلاعات ژنتیکی یا کار گذاشتن چیپ در بدنش را دارد. کار آنقدر بالا گرفت که بیل گیتس در این باره یک مصاحبه شفاف کرد: «واکسن‌ها در مقابله با ویروس کرونا کامل نیستند، اما شدت این ویروس را کاهش می‌دهند. بنابراین، مایه تأسف است که نگرانی‌های سلامتی افراد آنقدر زیاد است که آنها احساس می‌کنند نمی‌توانند در حفاظت از جامعه شرکت کنند. اگر این افراد، افراد الهام بخش و مورد اعتماد باشند این عقیده منفی درباره واکسن را در جامعه گسترش می‌دهند و کار را سخت‌تر می‌کنند. من او(جوکوویچ) را از بسیاری جهات تحسین می‌کنم، اما ای کاش دیدگاه او در مورد واکسن‌ها این‌طور نبود.»

حالا وقتی امسال تنیسور صرب براحتی در نیمه نهایی از سد پل امریکایی گذشت و فینالیست شد، حضور یک نفر در روی سکوها حسابی معنی‌دار به نظر می‌رسید. بیل گیتس که حتی سال گذشته و در اوج جنگ لفظی با جوکوویچ هم او را از بسیاری جهات ستایش کرده بود، در ورزشگاه راد لیور آرنا حضور داشت و بازی تنیسور صرب را از نزدیک می‌دید.
آن هم در حالی که حالا یک سال بعد از آن روزهای آتشین جوکو در استرالیا که حتی منجر به دستگیری‌اش در ملبورن هم شد، بدون زدن واکسن در مسابقات حاضر شده و سازمان برگزاری گرنداسلم استرالیا 2023 اعلام کرده حتی بازیکنان مبتلا به ویروس کرونا هم مجوز شرکت در این مسابقات را دارند!

این سازمان پیش از مسابقات در بیانیه‌ای گفته بود: «اگر تست کووید یک تنیسور مثبت شد، لازم نیست آن را گزارش کند و می‌تواند مسابقات را ادامه دهد. همچنین تماشاگران برای شرکت در مسابقه نیازی به داشتن گواهی واکسیناسیون ندارند. قبلاً به بازیکنان تنیس آزاد استرالیا 2023 و همچنین کارکنان مسابقات گفته‌ایم که اگر احساس ناراحتی کردند، بهتر است در خانه بمانند.»

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *