والیبال ماسه‌ای زنان در تهران

ورزشگاه تحتی تهران در هفته گذشته میزبان مسابقاتی بود که برای اولین بار در ایران برگزار می‌شد و تا چند وقت پیش اصلاً کسی انتظار برگزاری‌اش را نداشت؛ والیبال ماسه‌ای زنان.

یک ماه پیش بود که خبری به ظاهرساده در برخی از خبرگزاری‌ها منتشر شد و خیلی‌ها به سادگی از آن گذشتند؛ «هیأت والیبال استان تهران قصد دارد در راستای توسعه این رشته، والیبال آبی و ماسه‌ای را راه‌اندازی کند.» این خبر احتمالاً در بین خبرهای زرد فوتبالی هرگز دیده نشده اما به نظر می‌رسد کار بزرگی در هیأت والیبال استان تهران انجام شده.

14 مرداد خبرگزاری ایرنا گزارش داده بود با تأیید هوشنگ عشایری، رئیس هیأت والیبال استان تهران، این هیأت در راستای ترویج و توسعه این رشته محبوب ورزشی میان اقشار مختلف جامعه، در نظر دارد دو طرح والیبال ماسه‌ای و والیبال آبی را برای اهالی ورزش خصوصاً رشته والیبال در پایتخت، راه‌اندازی کند.

و حالا مشخص شده این مسابقات در سکوت خبری در تهران برگزار شده. 44 تیم در این رشته تازه‌تأسیس در تهران حضور یافته بودند. مسابقات تلفیقی است از والیبال سالنی و ساحلی. هم از نظر شکل مسابقات و هم از نظر قانون مسابقات. تعداد نفرات هر تیم 4 نفر است و قوانین خاص خودش را دارد.

نرگس افشین، نایب رئیس کمیته داوران فدراسیون والیبال ایران که دبیر کمیته داوران هیأت والیبال تهران هم هست، در گفت‌وگو با «ایران‌ورزشی» می‌گوید: «اتفاقات خوبی رخ داده است. در شرایطی که کرونا اجازه فعالیت از زنان والیبالیست را گرفته بود و آنها به دلیل سربسته بودن سالن‌های والیبال نمی‌توانستند ورزش کنند اما حالا با تمهیدات هیأت والیبال استان تهران، آنها توانستند در فضای آزاد و روی ماسه والیبال بازی کنند.»

نکته جالب درباره مسابقات این است که نه تنها سالنی‌بازهای حرفه‌ای والیبال زنان در آن حضور داشتند بلکه برخی از بازیکنان اصطلاحاً آماتور هم توانسته‌اند در مسابقات شرکت کنند و بخت خود را برای حضور در چنین رقابت‌هایی بیازمایند.

نرگش افشین می‌گوید: «این مسابقات برای اولین بار بود که برگزار می‌شد. مسابقات بخصوص برای شهرهایی که ساحل ندارند بسیار مناسب است و آنها می‌توانند از ماسه برای شبیه‌سازی فضا استفاده کنند. البته شرایط و قوانین مسابقات با والیبال ساحلی فرق دارد.»

قاعدتاً وقتی پای والیبال ساحلی به میان بیاید بحث پوشش ورزشکاران هم در کشوری با شرایط منحصر به فرد ما داغ می‌شود اما ظاهراً از این نظر مشکلی برای گرفتن نظر موافق مسئولان بالادستی وجود نداشته. افشین در این باره توضیح می‌دهد: «از نظر پوشش مشکلی وجود ندارد. لباس‌ها کاملاً با شرع و عرف ما تطبیق داده شده است و ورزشکاران نه تنها لباس پوشیده دارند بلکه روی آن هم کاورهای بلند پوشیده‌اند»

اما آیا با این شرایط زنان ما می‌توانند در رقابت‌های بین‌المللی هم حضور پیدا کنند. دست کم مسئولان برگزاری مسابقات که خوشبینند: «به نظرم می‌شود. باید راهی که سایر رشته‌های ورزشی برای گرفتن مجوز رفته‌اند را ما هم طی کنیم. ولی یادمان نرود این اولین بار است که مسابقاتی در این سطح در ایران برگزار می‌شود و شاید صحبت برای این مورد زود باشد.»

در دوره اول مسابقات والیبال ماسه‌ای زنان استان تهران 44 تیم حاضر شده‌اند و این نوید روزهای روشنی برای این رشته ورزشی دارد. قطعاً در سال‌های بعد و با تبلیغ بهتر مسئولان و البته حمایت رسانه‌ها، استقبال از این مسابقات بیشتر می‌شود. بخصوص که خبرها حاکی از این است که استان‌هایی جز تهران هم خواهان فعالیت در این رشته هستند و احتمال دارد خیلی زود رشته والیبال ماسه‌ای زنان با حمایت‌های مدیران رده بالای فدراسیون والیبال در سراسر کشور برگزار شود و از حالت استانی خارج شود.

مسابقاتی که هفته گذشته در ورزشگاه تختی تهران برگزار شد، شروع راهی تازه در ورزش زنان ایران است و قطعاً در سال‌های بعد گسترده‌تر از امروز برگزار خواهد شد.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *