راه حل «هاوارد وب» برای فوتبال ایران

فوتبال انگلیس در سال‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی کرده، رقابت‌های باشگاهی‌اش حالا سرآمد لیگ‌های دنیا هستند و فوتبال ملی‌اش هم با همه انتقادها، سال گذشته به فینال یورو رسید. اما یک مشکل سال‌هاست در این کشور وجود دارد که به نظر حل شدنی نیست: کمیت و کیفیت داوران.

داوران انگلیسی اساساً مانند لیگ‌شان پیشرفت نکرده‌اند.  هر هفته تصمیمات بحث‌برانگیز می‌گیرند و حتی با ورود VAR هم از شدت اعتراضات هواداران کم نشده.

آخرین داوری که از انگلیس اسم در کرد و در سطح جهان مقبولیت عمومی داشت «هاوارد وب» بود. داوری که در سال 2010 هم فینال جام جهانی را سوت زد و هم فینال لیگ قهرمانان را.
این اتفاق ویژه دست‌کم در قرن جاری هرگز برای هیچ داوری رخ نداده. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید مارسینیاک، داور فینال امسال جام جهانی هم به نوعی از شاگردان هاوارد وب بوده و خودش در مصاحبه‌ای گفته وب الگویش بوده.

هاوارد وب بعد از بازنشستگی‌اش به امریکا رفت و حالا چند ماهی است بعد از 5 سال مدیریت در بخش داوران MLS به انگلیس برگشته و رئیس نهادی شده که کار انتخاب داوران برای بازی‌های لیگ برتر را برعهده دارد.
او اخیراً در مصاحبه‌ای با شبکه بی‌بی‌سی حرف‌های قابل تأملی زده. از تلاشش برای پیدا کردن استعدادهای جدید داوری گفته و از بازیکنان حرفه‌ای فوتبال خواهش کرده تا در صورت علاقه بعد از پایان دوران حرفه‌ای‌شان روی به داوری بیاورند.

او گفته بخوبی می‌داند که بازیکنان شاغل در لیگ برتر احتمالاً گزینه‌های جذاب‌تری بعد از اتمام دوران حرفه‌ای‌شان دارند و اکثراً وارد حیطه فنی می‌شوند اما این را هم گفته که بازیکنان لیگ‌های پایین‌تر می‌توانند با شرکت در کلاس‌های داوری به بالاترین سطح برسند.

او گفته آنها فهم بازی و فیزیک لازم برای داوری را دارند و شاید بتوانند به وضعیت قضاوت در لیگ برتر در دهه آینده کمک کنند.

به نظر می‌رسد شاید این پیشنهاد هاوارد وب برای فوتبال ایران هم جوابگو باشد. شاید بهتر باشد کمیته داوران با دادن فراخوانی به فوتبالیست‌های شاغل در لیگ یک و 2 به آنها پیشنهاد بدهد بعد از بازنشستگی به داوری روی بیاورند. آنها شاید هیچوقت طعم حضور در لیگ برتر را نچشیده باشند اما با این تصمیم ممکن است قاضی بازی‌های مهم بالاترین سطح فوتبال ایران شوند.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *