بر اساس کدام ماده شبکه‌های اجتماعی بازیکنان رصد می‌شود؟

 

یکی از تغییرات اساسی‌ای که امسال آیین‌نامه انضباطی فیفا به خود دید، بحث در نظر گرفتن محرومیت و تنبیهات انضباطی برای فعالیت‌های خارج از اخلاق در خارج از زمین بود. فیفا در این مورد صریح بود و در بند ج ‏ماده ۱۲ اساسنامه جدیدش نوشته بود: «حداقل ۲ بازی محرومیت برای تحریک تماشاگران به هر منظوری.»

بعد هم در تبصره همین ماده آورده بود که این بند(به همراه 3 بند دیگر) چنانچه در جایی بیرون از زمین فوتبال، از جمله در شبکه‌های اجتماعی هم انجام شود با محرومیت و تنبیه رو به رو می‌شود. این یکی از تغییرات اساسی قوانین انضباطی فیفا نسبت به سال‌های گذشته بود که ما هم حدود دو ماه پیش در روزنامه ایران‌ورزشی به آن اشاره کردیم و متن آیین‌نامه را به صورت کامل منتشر کردیم.

حالا که سعید آقایی به دلیل عکس تحریک‌کننده‌اش در اینستاگرام، تا اطلاع ثانوی از حضور در زمین محروم شده، باید گفت این یکی از اولین نمودهای این قانون در جهان است. با این همه مشخص نیست این تغییرات چه زمانی در آیین‌نامه انضباطی ما اعمال شده؟ قبل از شروع لیگ هشدار دادیم که آیین‌نامه انضباطی لیگ نوزدهم شفاف نیست و هیچکس نمی‌داند قرار است کدام آیین‌نامه در لیگ اعمال شود. فیفا به صراحت گفته تمام کشورهای عضو باید آیین نامه انضباطی خودشان را با آیین‌نامه جدید که در جون 2019 منتشر شده وفق دهند و آیین‌نامه جدید را برای تصویب نهایی به مقر فیفا برسانند. آیا این مهم در فدراسیون ما صورت گرفته؟ آیا به تیم‌ها اطلاع داده شده است که بر اساس قوانین جدید حتی فعالیت اینترنتی بازیکنان هم رصد می‌شود؟

تا جایی که ما می‌دانیم این اتفاق نیفتاده است و به همین علت هم یک حکم به ظاهر ساده و قانونی، این همه سروصدا به پا کرده. اسماعیل حسن‌زاده و سایر اعضای کمیته انضباطی فدراسیون باید بدانند که برای آرام کردن جو بوجود آمده در این سال‌ها، بیشتر از همه شفافیت و اجرا کردن صریح قانون کارساز خواهد بود. آنها باید بگویند این محرومیت بر اساس کدام بند آیین‌نامه است؟ اگر آیین‌نامه طبق دستور فیفا به‌روز شده، چرا در اختیار تیم‌ها و رسانه‌ها قرار داده نشده است؟

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *