آشنایی با گابریل کالدرون

گابریل کالدرون حالا امید اصلی پرسپولیسی‌ها برای تکرار موفقیت‌های ۳ سال اخیر است. مردی از تبار فوتبال آمریکای جنوبی که سابقه بازی در جام‌جهانی را دارد و با بازیکنانی مثل دیه‌گو آرماندو مارادونا همبازی بوده. کالدرون که حالا بر خلاف جوانی، مویی روی سرش باقی نمانده، ۲۲ سال است که مربیگری  می‌کند.
در این ۲۲ سال او ۱۱ تیم مختلف را رهبری کرده که نشان از عدم ثبات او در کارش است؛ به طور میانگین هر دو سال یک باشگاه. لابد در این چند روز با کارنامه او آشنا شده‌اید. مرد ۶۰ ساله متولد راسون (شهری در جنوب آرژانتین)، بیشتر عمر مربیگری خود را در خاورمیانه سپری کرده و البته چندماهی در لالیگا و تیم رئال بتیس هم فرصت حضور داشته اما به دلیل کسب ۱۲ شکست در ۲۱ بازی با این تیم، خیلی زود سفرش به اسپانیا به اتمام رسید.
نکته مهم درباره مردی که در طول دوران مربیگری‌اش تنها در ۴۶ درصد بازی‌ها پیروز شده این است که او فقط ۳ سال از این ۲۲ سال را در تیم‌هایی فعالیت کرده که مدعی قهرمانی بوده‌اند. و جالب اینکه بهترین نتایجش هم در همین ۳ سال به دست آمده.
او در تابستان سال ۲۰۰۸ سرمربی الاتحاد، یکی از غول‌های فوتبال عربستان شد و در این مدت موفق شد ۷۰ درصد بازی‌هایش را با پیروزی پشت سر بگذارد. تیم او در ۶۳ بازی ۱۵۳ گل زد و در همان فصل اول به قهرمانی لیگ عربستان رسید. آنها فصل بعد در آسیا هم فینالیست شدند تا کالدرون نشان دهد که اگر تیمی به او بدهند که برای قهرمانی بسته شده است، می‌تواند با آن اوج بگیرد. مرد آرژانتینی در ژانویه ۲۰۱۰ از الاتحاد جدا شد. قرار بود او مربی آرژانتین در جام‌جهانی ۲۰۱۰ باشد اما شرایط در فدراسیون فوتبال این کشور به نحوی پیش رفت که سر کالدرون بی‌کلاه ماند. در پاییز سال ۲۰۱۰ اما دوباره به عربستان برگشت؛ این‌بار الهلال عربستان مقصد او بود. کالدرون در این تیم هم موفق به ثبت رکورد ۶۷ درصد پیروزی شد. آنها در ۳۷ بازی ۷۳ گل زدند و لیگ عربستان و جام ولیعهد را برای خود کردند.
بعد از آن اما کالدرون که پول برایش عامل اصلی انتخاب‌ها شده بود، موفقیتی کسب نکرد. البته باشگاه‌هایی هم که به سراغش می‌آمدند در عمل امکان قهرمانی نداشتند؛ بنی‌یاس امارات، رئال بتیس اسپانیا، الوصل امارات و القطر قطر. حالا کالدرون در موقعیتی تاریخی قرار گرفته.
او دوباره تیمی را تحویل می‌گیرد که مدعی قهرمانی است و این یعنی هواداران پرسپولیس باید به قسمتی از کارنامه او توجه بکنند که در باشگاه‌های مدعی قهرمانی رقم خورده. در الاتحاد و الهلال. این موضوع البته یک شرط کوچک هم دارد؛ پرسپولیس در فصل نقل‌وانتقالات از رقبایش جا مانده، سال گذشته هم در تابستان به دلیل محرومیت قانونی، موفق به خرید بازیکن نشده و در این چند هفته باقی‌مانده این تیم باید تقویت شود.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *