ماجرای فروش بالای كتاب‌های ورزشی

انتشار كتاب یك فوتبالیست در ایران حتما می تواند جالب باشد. مخصوصا اگر آن فوتبالیست هنوز بازنشسته نشده باشد و در یكی از تیم های بزرگ پایتخت توپ بزند. شایان مصلح، مدافع جوان پرسپولیس هفته گذشته از اولین كتاب خود رونمایی كرد. كتابی در حوزه شعر. او پیش از این هم چند باری اشعارش را به صورت پراكنده منتشر كرده بود و حالا تصمیم گرفته به صورت رسمی وارد حوزه نشر شعرهایش شود. شایان اشعارش را در قالب كتابی به نام «پرواز ۶۹» منتشر كرده است. ۶۹ شماره مصلح در پرسپولیس است و احتمالا این اسم به این دلیل انتخاب شد. او روز جمعه با كمك انتشارات «نزدیك تر» جشن امضای كتابش را درمركز تبادل كتاب برگزار كرد و اتفاق جالبی را رقم زد. طرفداران زیادی برای خرید كتاب او به خیابان انقلاب آمدند و پس از مدت ها پشت در یك مركز مخصوص كتاب در پایتخت، صف كشیده شد. همین باعث حیرت خیلی ها شد. به ویژه اینكه در سال های گذشته همواره برخی فوتبال و هوادارانش را لمپن می دانستند و كمتر كسی بود كه بتواند پیش بینی چنین روزی را بكند. اما واقعا رابطه فوتبالی ها و حوزه كتاب چگونه است؟
    در سال های گذشته حوزه نشر شاهد چاپ كتاب های فراوانی در رابطه با فوتبال بوده. كتاب هایی خواندنی با خوانندگانی پروپاقرص و این جدای از كتاب های آموزشی فوتبال است.

  یكی از اولین كتاب های غیرآموزشی اما خواندنی فوتبال را نشر چشمه منتشر كرد. كتاب معروف «فوتبال علیه دشمن» نوشته سایمون كوپر كه عادل فردوسی پور آن را ترجمه كرد. این كتاب در سال های گذشته بارها و بارها تجدیدچاپ شده و حتی سایمون كوپر را هم به واكنش واداشته. او چندی پیش از اینكه عواید فروش كتاب به او نمی رسد و حق نشر كتابش به صورت رسمی خریداری نشده، گلایه كرد.
     كوپر برای نوشتن این كتاب با فوتبالیست ها، هواداران، خبرنگارها و حتی سیاستمدارهای زیادی در سراسر جهان صحبت كرده و داستان دشمنی های فوتبال در كشورهای مختلف را به رشته تحریر درآورده. هدف او پیدا كردن تاثیر فوتبال بر سیاست و فرهنگ كشورهای مختلف است و در این راه به نتایج خوبی هم رسیده. گرچه مطالب كتاب در سال های گذشته كمی از واقعیت دور شده و دیگر فوتبال مانند دو دهه پیش نیست، اما این كتاب همچنان در بازار كتاب ایران فروش می رود. نشر چشمه در سال های گذشته البته كتاب های فوتبالی دیگری را هم روانه بازار كرده. از جمله كتاب های پرفروش دكتر حمیدرضا صدر، كارشناس شناخته شده تلویزیون و فوتبال ایران. دكتر صدر كه نثر خواندنی و خاصی دارد، در این سال ها حسابی فعال بوده. او ٣ كتاب بسیار پرفروش فوتبالی را منتشر كرده و امسال هم كتاب چهارمش در این حوزه را به بازار فرستاده. «نیمكت داغ: از حشمت مهاجرانی تا الكس فرگوسن و ژوزه مورینیو»، «روزی روزگاری فوتبال» و «پسری روی سكوها» سه كتاب پرفروش او در سال های گذشته بودند. امسال هم كتاب «پیراهن های همیشه» روانه بازار شده. «نیمكت داغ» همان طور كه از اسمش برمی آید، شرحی خواندنی و مختصر و مفید از مربیان بزرگ دنیاست. كتاب روزی روزگاری فوتبال اما فضایی شبیه به فوتبال علیه دشمن دارد. صدر در این كتاب تلاش كرده نگاهی جامعه شناسانه به فوتبال داشته باشد. او از فرهنگی به فرهنگ دیگر می رود، فوتبال و مردم، فوتبال و سیاست و فوتبال و زندگی را بررسی می كند و از این می گوید كه چرا این ورزش تا به این اندازه برای مردم دنیا مهم است.
     كتاب بعدی او «روزی روزگاری فوتبال» بود كه نگاهی كاملا داخلی داشت. او با نثر جادویی اش از جزییات پیدا و پنهان بیش از چهار دهه فوتبال ایران حرف زده. از روابط سیاسی حاكم در فوتبال و اتفاقات جامعه به فوتبال رسیده و خواننده را به یك سفر تاریخی فراخوانده. برخی می گویند این كتاب در واقع با الهام از رمانی كه صدر از دیوید پیس با عنوان «یونایتد نفرین شده» ترجمه كرده، نوشته شده. كتاب اخیر او چیزی شبیه به نیمكت داغ است. اما این بار مربوط به ستاره های فوتبال در دهه های اخیر است. او در فصل هایی كوتاه اما با ریتم و تمپوی بالا، زندگی ابرستاره های فوتبال در سال های گذشته را مرور كرده است. این كتاب هم احتمالا مانند كتاب های پیشین او به چاپ مجدد می رسد و در نمایشگاه كتاب فروش قابل توجهی خواهد داشت. همان طور كه سایر كتاب های فوتبالی خوب در این سال ها فروش خوبی داشته اند. از جمله بیوگرافی هایی سرالكس فرگوسن، زلاتان ابراهیموویچ، آندرا پیرلو و…
     كتاب دیگری كه سال گذشته به بازار آمد و با استقبال فوتبالی ها همراه شد، كتاب «فوتبال و فلسفه» بود. این كتاب با نگاهی فلسفی زوایای مختلف فوتبال را بررسی می كند و شامل مجموعه ای از مقالات است كه توسط تد ریچاردز، فیلسوف معاصر تالیف شده. عیسی عظیمی، روزنامه نگار ورزشی هم آن را به فارسی برگردانده. كتاب با سوالی ظاهرا بدیهی اما جذاب شروع می شود: چرا فوتبال اینقدر جذاب است؟ در پاسخ به این پرسش، به عنصر درام و بازنمایی درام زندگی واقعی در فوتبال پرداخته می شود.
     برخی از فصل های كتاب اما جذاب تر هستند. از جمله فصل سه: «چرا آرا و عقاید نیچه امروز او را به طرفداری از آرسنال وامی داشت.»
     در بخش هایی از كتاب هم پای اخلاقیات به میان می آید: از جمله فصلی كه بررسی می كند تحت چه شرایطی خطای آخرین مدافع روی مهاجمی كه در آستانه گل زدن است، می تواند اخلاقی باشد. نقش اعتقادات مذهبی در فوتبال و نیز فلسفه قضاوت و داوری از دیگر مباحثی است كه در این كتاب به آن پرداخته شده است. نكته جالب اینجاست كه حضور فوتبالی ها در بازار كتاب تنها به صورت مستقیم نیست. چندی پیش كتابی به نام «هنر شفاف اندیشیدن» در حوزه روانشناسی منتشر شد كه بیش از ٢٠ بار تجدیدچاپ شد. مترجم آن كتاب عادل فردوسی پور بود و خیلی ها به دلیل دیدن نام عادل فردوسی پور این كتاب را می خریدند. حالا و باتوجه به استقبال خوبی كه از كتاب شعر شایان مصلح شده، باید منتظر روزهای شلوغ نمایشگاه كتاب و غرفه هایی باشیم كه كتاب های فوتبالی عرضه می كنند. امسال «پیراهن های همیشه» دكتر صدر و «پرواز ٦٩» شایان مصلح می توانند آمار فروش خوبی داشته باشند. نمایشگاه كتاب البته شاهد كتاب سومی هم خواهد بود. عادل فردوسی پور در هفته های گذشته سعی كرده كمتر گزارش فوتبال های خارجی را در تلویزیون برعهده بگیرد و وقت زیادی برای تمام كردن ترجمه كتاب جدیدش گذاشته. كتابی كه هنوز جزییات آن مشخص نیست اما قطعا به دلیل ترجمه مجری برنامه نود، پرفروش می شود.
     حالا و باتوجه به استقبال خوبی كه از كتاب شعر شایان مصلح شده، باید منتظر روزهای شلوغ نمایشگاه كتاب و غرفه هایی باشیم كه كتاب های فوتبالی عرضه می كنند. امسال «پیراهن های همیشه» دكتر صدر و «پرواز ٦٩» شایان مصلح می توانند آمار فروش خوبی داشته باشند.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *