فوتبالیست‌های تبهکار تاریخ

 
 رسانه های ایتالیایی در آستانه مسابقات جام جهانی روسیه، تورنمنتی كه در آن حضور ندارند، خبر جالبی را تیتر یك كرده اند: «وینچنزو یاكویینتا، ملی پوش سابق آتزوری، به ٦ سال زندان محكوم خواهد شد.» ظاهرا ماجرا برمی گردد به ارتباط مهاجم سابق یوونتوس و مافیای ایتالیا: مافیایی كه هیچ ربطی به مافیای فوتبال ندارد. ماجرا اصلا درباره فوتبال نیست. ماجرا درباره قاچاق اسلحه و گروه مافیای كالابریان است. یكی از گروه های معروف مافیایی در شمال كشور ایتالیا. جایی دور از سیسیل، كه هسته اصلی مافیا در ایتالیا محسوب می شود. روزنامه گاتزتا دلواسپورت گزارش داده كه یاكویینتا به همراه پدرش و ١٣٨ نفر دیگر دستگیر شده. دادستان در دادخواست اولیه اش خواستار ٦ سال زندان برای یاكویینتا ١٠ سال زندان برای پدرش شده. او از دادگاه درخواست كرده برای ١٤٠ نفر دستگیر شده، جمعا ١٧١٢ سال زندان در نظر بگیرد. پلیس ایتالیا ٣ سال پیش در خانه یاكویینتا و پدرش مقدار زیادی اسلحه پیدا كرد. بعدا مشخص شد آنها با مافیای كالابریان در تماس بوده اند. در جریان این عملیات چهره های سرشناسی دستگیر شده اند. به جز یاكویینتا كه سابقه قهرمانی در جام جهانی ٢٠٠٦ با پیراهن ایتالیا را دارد و در تیم های یوونتوس و اودینزه بازی كرده، چند تاجر نامدار هم اسم شان در بین دستگیرشده ها وجود دارد. 
    یاكویینتا البته اولین فوتبالیستی نیست كه قرار است به زندان بیفتد. 
فوتبالیست های زیادی بوده اند كه در این سال ها به دلایل مختلف طعم میله های زندان را چشیده اند. بیشترشان به دلیل پرونده هایی همچون رانندگی درحالت مستی یا آزار و اذیت دختران. البته فوتبالیست تبهكار هم داشته ایم. از جمله نزار طرابلسی، بازیكن سابق فوتبال تونس كه در فوتبال آلمان و باشگاه فورتنا دوسلدورف توپ زده بود. او به اتهام همكاری با گروه تروریستی القاعده و قاچاق اسلحه به ١٠ سال حبس محكوم شد. نقش داشتن در حادثه ۱۱ سپتامبر، حمله به سربازان امریكایی در یك هواپیمای بلژیكی، دیدار با اسامه بن لادن در افغانستان و نقش داشتن در حمله تروریستی به سفارت پاریس، برخی از اتهاماتی بودند كه در دادگاه برای طرابلسی اعلام شدند. البته فوتبالیست های معروف تری هم چنین جرایمی را مرتكب شده اند. رنه هیگوئیتا، یكی از سرشناس ترین دروازه بان های تاریخ فوتبال در زمان خودش بود كه عاقبت به خیر نشد. این دروازه بان كلمبیایی كه به دلیل سبك بازی و ظاهر منحصربه فردش در یادها ماندگار شده، در اواسط دهه ۹۰ هفت ماه زندانی بود و به همین دلیل جام جهانی ۱۹۹۴ را از دست داد. ظاهرا او رابطه خوبی با پابلو اسكوبار، رییس مافیای موادمخدر كلمبیا داشت و به همین خاطر در سال ۱۹۹۳ به جرم مشاركت در ربودن یك دختر یازده ساله دستگیر شد. هیگوئیتا اجیر شده بود تا ۳۰۰ هزار یوروی اخاذی شده را از یك همبر گرفروشی به دست مجرمان اصلی برساند. دادگاه كشور كلمبیا برای این دروازه بان هفت ماه حبس برید. ماجرای دیگری هم درباره فوتبالیست های تبهكار وجود دارد كه باز به كشور كلمبیا باز می گردد. در سال ١٩٧٠ بابی مور، اسطوره فوتبال انگلیس نزدیك بود مسابقات جام جهانی را از دست بدهد. او به نقش داشتن در سرقت یك گردن بند در كلمبیا متهم بود و چهار روز را در بازداشتگاه پلیس كلمبیا گذراند. ماجرا به حدی بازتاب جهانی داشت كه حتی هارلد ویلسون، نخست وزیر وقت انگلیس برای آزادی او مداخله كرد. در نهایت مور آزاد شد تا به اردوی تیم ملی كشورش در مكزیك ملحق شود.
    جویی بارتون، فوتبالیست انگلیسی دیگری بود كه به دلیلی متفاوت از سایر فوتبالیست ها طعم زندان را چشید. او در مجموع در دوران فوتبالش به ١٠ ماه حبس محكوم شد: هر چند كه فقط ۷۷ روز را پشت میله های زندان سپری كرد. این بازیكن در می ۲۰۰۸ به دلیل نقش داشتن در یك نزاع خیابانی در مركز شهر لیورپول به شش ماه زندان محكوم شد. بارتون ۲۰ ضربه به صورت یك مرد زد و دندان های یك پسربچه را خرد كرد. او در ماه جولای همان سال به علت درگیری فیزیكی با عثمان دابو، هم تیمی اش در تمرینات به چهار ماه حبس تعلیقی محكوم شد. میكی توماس، ستاره اسبق چلسی و منچستریونایتد هم در سال ۱۹۹۳ تیتر اصلی روزنامه های انگلیسی را به تسخیر خود درآورد. این بازیكن به دلیل پولشویی و كلاهبرداری به ۱۸ ماه حبس محكوم شد و پس از آن فوتبالش را در لیگ دسته سه انگلیس دنبال كرد. جای تعجب نیست كه نام مارادونا را هم در این سیاهه ببینیم. فوتبالیستی فوق العاده كه زندگی شخصی اش كم حاشیه نداشت: از استعمال مواد مخدر گرفته تا درگیری با پلیس. با این همه شاید خلاف ترین كاری كه او كرده بر می گردد به سال ۱۹۹۸. سالی كه او به علت شلیك به یك خبرنگار به دو سال حبس تعلیقی محكوم شد. در فوتبال ایران هم البته فوتبالیست هایی هستند كه سابقه بازداشت شدن دارند. عمده بازداشت ها در فوتبال ایران به دلایلی همچون حضور فوتبالیست ها در مهمانی های شبانه بر می گردد. با این همه استثنائاتی مانند علی اكبریان هم وجود دارد. ستاره ای كه با شعار «علی اكبریان، روماریوی ایران» تشویق می شد و چند سال پیش به اتهام همكاری در تولید و توزیع ماده مخدر روانگردان (شیشه) به اعدام محكوم و با یك درجه تخفیف حكم اولیه اش به حبس ابد تبدیل شد. در سال های ابتدایی دهه ٦٠ و در بحبوحه اتفاقات انقلاب اسلامی هم یك فوتبالیست سابق تیم ملی كارش به زندان و بعدها چوبه دار كشید. حبیب خبیری، مدافع تیم ملی و باشگاه هما بود كه از سال ۱۳۵۵ با سازمان مجاهدین خلق آشنا شده بود و پس از انقلاب در ارتباط مستقیم با سازمان قرار گرفت. او در سال ١٣٦٠ دست به اسلحه برد و به حكم حاكم شرع با مجازات اعدام روبه رو شد.
    

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *