تجربه عجیب نیمار در سریال La casa de papel / «سرقت پول» و طرفداران فوتبالی‌اش


در روزهایی که فوتبال در خاموشی به سر می‌برد، سرگرمی‌های دیگر از جمله سینما و تلویزیون به خوبی از خانه‌نشینی خودخواسته مردم استفاده کرده‌اند تا اوقات فراغت‌شان را پر کنند.
شیوع کرونا در دنیا، رفتار و عادت‌های بسیاری از مردم دنیا را تغییر داده. حالا بسیاری در قرنطینه‌ خودخواسته به سر می‌برند و بالطبع وقت آزاد بیشتری دارند. آنهایی که کمی خوشبین هستند، می‌گویند این وقفه اجباری باعث شده تا بعضی‌ها بیشتر کتاب بخوانند، فیلم ببینند و یا سریال تماشا کنند. شاید به همین علت باشد که سریال اسپانیایی La casa de papel این روزها در سرتاسر دنیا و البته در ایران طرفداران زیادی پیدا کرده. آنهایی که اصطلاحاً فیلم‌باز هستند، از ۲ سال پیش این سریال محشر اسپانیولی‌زبان را کشف کرده بودند اما این روزها و با پخش فصل چهارم سریال، شهرتش بیشتر از قبل شده و نسبتاً هر جایی صبحت از آن است.
La casa de papel ابتدا از شبکه آنتنا ۳ اسپانیا پخش می‌شد و فقط در اسپانیا طرفدار داشت اما شرکت پخش و تولید بزرگ فیلم نت‌فلیکس حق پخش آن را خرید و با تقسیمش به دو فصل مجزا، آن را برای مشترکانش پخش کرد. اتفاقی که باعث شهرت جهانی سریال شد.
این سریال در نت‌فلیکس آمریکا با نام Money Heist به مردم معرفی شد که ترجمه فارسی‌اش می‌شود «خانه پول». ماجرا به ظاهر ساده است اما داستان فیلم پیچیده‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید.  البته یک پیچیدگی قابل فهم.
یکسری تبهکار جمع شده‌اند تا پول سرقت کنند اما در واقع آنها قرار نیست چیزی را از کسی بدزدند! آنها قرار است از موزه و چاپخانه بانک مرکزی اسپانیا –که در این کشور به La casa de papel مشهور است- دزدی کنند. قرار است چند روزی خط تولید اسکناس را در دست بگیرند و تا می‌توانند برای خودشان یورو چاپ کنند. در واقع از حساب کسی پول کم نمی‌شود. کار آنها مثل این است که دولتی بخواهد بدون پشتوانه، دست به انتشار پول بزند و نقدینگی جامعه را بالا ببرد.
این سریال از مهرماه سال ۹۸ حتی در شبکه پنج سیمای ایران هم روی آنتن رفت تا محبوبیتش در کشورمان بیشتر از گذشته شود. سرقت پول دارای شخصیت‌های زیادی است که شاید محبوب‌ترین‌شان «پروفسور» باشد. او مثل یک مربی فوتبال که فکر همه جای بازی را کرده، عده‌ای تبهکار کاربلد با قابلیت‌های مختلف (فوتبالیست با استعداد در پست‌های مختلف) را جمع کرده و ایده درخشانش را با آنها که هیچ شناختی از همدیگر ندارند به اشتراک می‌گذارد. آنها شبیه یک تیم واقعی می‌شوند و البته توسط پروفسور کنترل می‌شوند. پروفسور برای هر حرکتی که شاید حتی فکرش را نکنید، نقشه فرعی کشیده و همین شخصیت او را جذاب‌تر می‌کند. شاید به همین دلیل باشد که فوتبالی‌ها علاقه خاصی به تماشای این سریال دارند.
چندی پیش در روزنامه ایران ورزشی نوشتیم که کارلو آنچلوتی، سرمربی تیم اورتون به سختی طرفدار سریال La casa de papel است. او گفته بود در دوران قرنطینه در انگلیس باقی مانده و مجذوب تماشای این سریال شده: «من شب‌ها سریال‌های تلویزیونی را تماشا می‌کنم. در نت‌فلیکس، سریال سرقت پول معرکه است و حالا هم به فصل چهار رسیده است.»
اما شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید فوتبالی‌های دیگری هم هستند که با تماشای این سریال وقت می گذرانند و حتی یکی از آنها در این سریال بازی هم کرده است؛ نیمار!

نیمار در نمایی از فصل سوم سریال سرقت پول

آرزویی که برآورده شد اما خیلی زود حذف شد
نیمار یکی از اولین دنبال کننده‌های معروف سریال سرقت پول است. او که اسپانیایی می‌داند از همان اول شیفته این سریال بوده. نیمار نه تنها این سریال را دوست دارد که حتی در آن نقشی کوتاه اما بامزه را هم بازی کرده است. با این همه کمتر کسی تا به حال سکانس مربوط به نقش‌آفرینی نیمار را تماشا کرده. او در فصل ۳ (سال ۲۰۱۹) به جمع بازیگران سریال اضافه شد و در اظهارنظری کوتاه اعلام کرد: «موفق شدم رویایم را به واقعیت تبدیل کنم و جزئی از سریالی شوم که دوستش دارم.» این رویا البته هم به واقعیت تبدیل شد و هم نشد. او بازی کرد اما سکانسش توسط نت‌فلیکس سانسور شد.
درست در همان روزهایی که قرار بود فصل سوم سریال روی سایت نت‌فلیکس بارگزاری شود، پرونده تجاوز نیمار در برزیل بازگشایی شد. یک مدل برزیلی در ادامه جنبش جهانی Metoo ادعا کرده بود نیمار با او رابطه نامشروع داشته و همین چهره نیمار را حسابی خراب کرده بود. نت‌فلیکس هم برای حمایتش از این جنبش فیمینیستی، نقش نیمار را –که البته یک نقش کاملاً فرعی و کوچک بود- از فصل سوم در آورده بود. درست مانند کاری که سایر شبکه‌های تلویزیونی با بزرگترین بازیگران هالیوود کرده بودند که سایه سیاه اتهام‌هایی اینچنینی را در بالای سرشان می‌دیدند. درست مانند کاری که خود نت‌فلیکس با کوین اسپیسی در سریال House of Cards کرده بود. اسپیس نقش اصلی سریال را بازی می‌کرد و یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های تلویزیونی چند دهه اخیر بود اما به محض باز شدن چند پرونده علیه او در دادگاه، از کار بی‌کار شد. حتی با اینکه اتهام‌هایش در دادگاه ثابت نشده بودند و بعدها هم ثابت نشدند! این ماجرا برای نیمار هم رخ داد. دادگاه سائوپائولو اعلام کرد به دلیل کمبود مدارک نمی‌تواند اتهام‌های مدل برزیلی علیه او را وارد بداند و به همین علت شماره ۱۰ برزیل از این اتهام گریخت اما کار دیگر از کار گذشته بود. سریال پخش شده بود و قسمت مربوط به نیمار قیچی شده بود.
 
سکانس بامزه‌ای که سانسور شد
بعد از چندماه سکانس سانسور شده به سایت‌ها راه یافت که احتمالاً کمتر کسی به آن توجه کرد. در فصل سوم و هنگامی که گروه در حال نقشه برای یک سرقت جدید است، اعضای باند در یک صومعه جمع شده‌اند. آنها در حالی صحبت از نقشه‌شان می‌کنند که راهب  و راهبه‌ها در حال تردد هستند. در یکی از همین سکانس‌ها است که نیمار ظاهر می‌شود. برلین و پروفسور در حال صحبت هستند که ژائو از جلوی آنها رد می‌شود. نقش ژائو که یک راهب برزیلی‌ است را نیمار بازی کرده. برلین از او می‌پرسد اهل کجاست و ژائو جواب می‌دهد «سائوپائولو» و بعد برلین که می‌خواهد به پروفسور درس زندگی بدهد، رو به او می‌گوید: «برزیل؛ چه سرزمین زیبایی. پدرم عاشق برزیل بود. جشن‌های‌شان، جادوی‌شان» و بعد نگاهی به ژائو (نیمار) می‌کند و می‌گوید: «فوتبال‌شان». نیمار که همیشه به حاشیه‌ها، مهمانی‌ها و جشن‌هایش معروف است در جواب می‌گوید: «من از فوتبال و جشن و مهمانی خوشم نمی‌آید.» برلین به او می‌گوید: «ولی مطمئنم می‌دانی بازیکنان برزیلی چطوری بازی می‌کنند». ژائو می‌گوید: «زیباترینش را».
برلین که دنبال همین نکته است از جواب خوشنود می‌شود: «دقیقاً. زیبا بازی می‌کنند. آنها با لذت فوتبال بازی می‌کنند نه با ترس. آنها به این فکر نمی‌کنند که شاید کارشان به اشتباه منجر شود. ازش لذت می‌برند. می‌رقصند. وقتی فوتبال بازی می‌کنند می‌رقصند. به خاطر همین است که بهترین هستند.» 
ژائو یا همان نیمار خودمان هم لبخندی در تأیید می‌زند و به شکل خیلی پارساطوری می‌گوید: «من همیشه هنگام برگزاری جام‌جهانی برای اینکه تیم کشورم پیروز شود دعا می‌خوانم.»
 

دیگر چه فوتبالیست‌هایی سریال «سرقت پول» را دوست دارند؟
از نیمار و علاقه شدیدش به سریال سرقت پول که بگذریم، فوتبالیست‌های دیگری را هم پیدا می‌کنیم که این سریال هیجانی – معمایی اسپانیایی را دوست دارند. از جمله دنی آلوز.
او چندی پیش در اینستاگرامش عکسی را به اشتراک گذاشت که حاوی این نکته بود که او در حال تماشای سریال La casa de papel است. مدافع راست سابق بارسلونا، در تولد ۳۵ سالگی‌اش هم با سوپرایز جالبی از سوی دوستانش که می‌دانستند او عاشق این سریال است مواجه شد؛ در حالی که خودش لباسی شبیه به کشتی‌گیران سنگین‌وزن ژاپنی پوشیده بود، دوستانش با ماسک دالی و لباس‌های یک تکه قرمز (لباس‌های سارقان در سریال) به مهمانی آمدند.
ساموئل اومتیتی دیگر فوتبالیستی است که به طور شفافی در توئیترش اعلام کرده از دنبال‌کننده‌های سریال است. مدافع فرانسوی سال گذشته در اولین روز انتشار فصل سوم سریال، توئیتی در این مورد نوشت تا نشان دهد چقدر بی‌تاب تماشای ادامه سریال نت‌فلیکس است. او امسال البته آنقدر با هیأت مدیره باشگاه بارسلونا به مشکل برخورده که شاید تا به امروز نتوانسته باشد فصل چهارم را تماشا کند.
مارک بارترا، مدافع میانی تیم ملی اسپانیا و باشگاه رئال بتیس، دیگر طرفدار پروپا قرص «سرقت پول» است. او این مسأله را بارها در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده و حتی یک بار در توئیتی گفت: «La casa de papel یکی از بهترین سریال‌هایی است که در عمرش تماشا کرده است.»
تیاگو آلکانترا، سرخیو بوسکتس، گایا و آزپیلیکوئتا هم از دیگر طرفداران سریال هستند. آنها یک بار یک عکس چهارتایی در حالی که لباس شخصیت‌های این سریال را پوشیده بودند در اینستاگرام منتشر کردند تا علاقه‌شان به La casa de papel را نشان دهند.

ورزشگاه سن‌سیرو در یکی از بازی‌های لیگ اروپای فصل ۲۰۱۹-۲۰۱۸

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *