باریک کردن چشم حرکتی نژادپرستی‌ست؟

جام جهانی ۲۰۰۲ بود. رونالدو تازه با برزیل رسیده بود به ژاپن که قرار بود میزبان مسابقات باشد. ستاره برزیلی برای بدست آوردن دل ژاپنی‌‌ها چشمانش را شبیه به آنها می‌کند. ژاپنی‌ها ذوق می‌کنند. هیچکس مطلقا چیزی از نژادپرستی نمی‌گوید…

راستش را بخواهید، نمیدانم آیا رونالدو اگر الان هم‌ به ژاپن سفر کند چنین کاری می‌کند یا نه. در ۲ دهه گذشته مفاهیم و ارزش‌های انسانی در دنیا تغییر کرده. جهان جای بهتری شده؟ نه بنظرم. این روزها حتی اگر بگویید روزهای سیاهی را می‌گذارنیم به شما می‌گویند دارید به سیاهان توهین می‌کنید!

آل‌کثیر این حرکت را چندبار دیگر هم انجام داده بود. حتی در همین لیگ قهرمانان آسیا هم انجام داده بود اما چرا در بازی آخر برایش حرف و حدیث درست شد؟ ساده است؛ چون تیم رقیب متعلق به جایی بود که مردمانش چشمانی باریک دارند. خیلی از چیزهای اینچنینی نسبی هستند. مثلا شما اگر به یکی رفته آفتاب گرفته و رنگ پوستش تیره شده، ممکن است بگویید چقدر سیاه‌سوخته شدی. این حرف تعبیر نژادی برای شنونده ندارد اما اگر به کسی که واقعا رنگ پوستش تیره است این را بگویید، طور دیگری برداشت می‌کند.

خب حالا برگردیم به ماجرای جریمه عیسی. در قاره‌ای که ما زندگی می کنیم و به نظر بیشی از نیمی از آن را مردمانی با چشمانی باریک در بر گرفته‌اند، قاعدتا ممکن است از چنین رفتارهایی برداشتی متفاوت از چیزی که ما در ذهن‌مان داریم بشود. مثلا چند وقت پیش در مقدماتی جام جهانی، بازیکن تیم ملی بحرین به دلیل رفتاری مشابه با آنچه عیسی انجام داده بود ۱۰ جلسه از همراهی تیمش توسط فیفا محروم شد.

فیفا چندی پیش آیین‌نامه انضباطی‌اش را به‌روز کرد و برای رفتارهای حاوی محتوای نژادپرستانه جرائم سختی را در نظر گرفت.

حالا اینها را نگفتم که از حکم AFC دفاع بکنم. سابقه این نهاد خراب است اما آنها کاری غیرقانونی نکرده‌اند. بر اساس قانون فیفا اینکار آنهم جلوی تیمی از شرق آسیا جریمه سنگینی دارد. شاید اگر بازیکنی از النصر اینکار را کرده بود این بند اجرا نمی‌شد اما به هر حال این نکته مهمی‌ست که باید بدانیم، شاید در لیگ‌مان از مسائل خیلی مهم‌تری نسبت به شادی عیسی که رنگ و بوی توهین دارد بگذریم اما –خوب یا بد- در آوردگاه‌های بین‌المللی دیگر از این خبرها نخواهد بود. توهین به نژاد، جنسیت، سیاست و هرچیز دیگری که باعث نفاق شود با تنبیهات سختی رو به رو می شود.

(در ماجرای عیسی من فکر می‌کنم بشور فرجام‌خواهی کرد و رای را تقلیل داد. دست‌کم امیدوارم)

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *