۳ نکته از مسابقات کوپا آمریکا ۲۰۱۹

بزرگ‌ترین بازی مرحله یک‌چهارم نهایی کوپا آمه‌ریکا بدون شک بازی شیلی و کلمبیا است. شیلی مدافع عنوان قهرمانی و یکی از تیم‌های خوب امسال است. کلمبیا هم تنها تیم جام است که تا به اینجا تمام بازی‌هایش را با برد پشت سر گذاشته‌. شاگردان کی‌روش تنها تیم ۹ امتیازی مرحله گروهی بودند و حالا همه برای قهرمانی روی آنها حساب می‌کنند. خیلی‌ها اعتقاد دارند کیفیت کلمبیا تازه از این مرحله است که مشخص می‌شود. آنها گرچه در مرحله گروهی با آرژانتین بازی کردند اما همه می‌دانند که آرژانتین امسال هیچ شباهتی به آن تیم همیشه مدعی آمریکای جنوبی ندارد. کی‌روش در کلمبیا وقت کمی برای پیاده کردن تاکتیک‌هایش داشت و سه بازی مرحله گروهی فرصت خوبی شد تا تیمش را به بالاترین حد آمادگی برساند. حالا باید ببینیم که او می‌تواند شیلی را همچون سه رقیب پیشین در ۹۰ دقیقه وقت معمول شکست دهد یا خیر. برنده این دیدار باید در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف برنده اروگوئه و پرو برود. بدون تردید شانس اروگوئه برای رسیدن به جمع ۴ تیم نهایی بیشتر است.
آرژانتین بالاخره صعود کرد. آنها که از دو بازی اول‌شان تنها یک امتیاز گرفته بودند موفق شدند در بازی آخر از سد قطر بگذرند و با ۴ امتیاز به مرحله بعدی بروند. رقیب آنها در این مرحله ونزوئلا خواهد بود. تیمی که همین چند ماه پیش ۳ بر یک آرژانتین را در یک دیدار دوستانه شکست داد. آن هم در شرایطی که آلبی‌سلسته همه ستاره‌هایش را در ترکیب داشت. اگر مسی و یارانش موفق شوند انتقام آن شکست را بگیرند، در یکی از بدترین سال‌های‌شان به نیمه نهایی کوپا می‌رسند و احتمالا باید با برزیل بازی کنند. تیم میزبان قرار است در مرحله یک چهارم به مصاف پاراگوئه برود. رقیبی که روی کاغذ شانس زیادی برای خلق شگفتی ندارد. بازی آرژانتین و برزیل در نیمه‌نهایی کوپا قطعا یکی از جذاب‌ترین اتفاقات تابستان امسال خواهد بود.
در مرحله گروهی مسابقات، ۱۸ بازی انجام شد و ۴۶ گل از خط دروازه‌ها گذشت. یعنی 56/2 گل در هر بازی. نقطه قابل تامل مسابقات امسال اما آمار تماشاچیان است. در این ۱۸ بازی فقط ۵۰۳ هزار نفر به ورزشگاه‌ها آمدند و بازی‌ها را از نزدیک تماشا کردند. یعنی به طور میانگین ۲۸ هزار نفر برای هر بازی.
شاید اگر بازی‌ها در جایی خارج از برزیل برگزار می‌شد، این عدد آمار خوبی تلقی می‌شد اما در شهرهای فوتبال‌دوستی مثل سائوپائولو و ریو این آمار عجیب به نظر می‌رسد. نسبتا اکثر بازی‌ها با سکوهای خالی برگزار شده و نصفی از این آمار نیم میلیونی هم متعلق به بازی‌های برزیل است. شاید وقت آن رسیده که مسوولان مسابقات قاره‌ای فکری کنند به حال قیمت بلیت‌ها و شرایط آسان‌تر سفر طرفداران تیم‌ها به شهرهای میزبان.

این مطلب در شماره چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸ روزنامه ایران‌ورزشی به چاپ رسیده.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *