سیدجلال حسینی؛ مرد روزهای سخت

انگار در طالع سیدجلال حسینی نوشته شده: «باید همیشه خودت را ثابت کنی». کاپیتان مستحکم پرسپولیس این روزها از ترکیب اصلی پرسپولیس دورمانده. کالدرون نشان داده که آن اعتقادی که برانکو در 3 فصل گذشته به حسینی داشته را ندارد. هواداران هم از این ماجرا دلخور به نظر می‌رسند.

این مساله البته ماجرای تازه‌ای نیست. در بدو ورود برانکو ایوانکوویچ به پرسپولیس هم چنین مشکلی برای مرد متولد بندر انزلیِ فوتبال ایران به‌وجود آمده بود. برانکو اعتقادی به قابلیت‌های سیدجلال نداشت و اجازه خرید او را به مقامات وقت پرسپولیس نداد. ایوانکوویچ می‌گفت دلیل این کار فنی است: «سیدجلال نمی‌تواند از عقب زمین بازی‌سازی را آغاز کند و فقط به دفع توپ می‌اندیشد.» برانکو و تیمش در فصلی که سیدجلال برخلاف نظر خیلی از کارشناس‌ها و اکثر هواداران خریداری نشد، به دلیل تفاضل گل کمتر از قهرمانی بازماند تا خیلی‌ها در روز پایانی فصل که جام به اهواز و دستان کاپیتان استقلال خوزستان رسید بگویند این تیم چوب تزلزل در خط دفاع و جذب نکردن بازیکنی مثل جلال حسینی را خورده است.

حسینی در فصول 92-91 و 93-92 برای پرسپولیس به میدان رفته بود و توانایی هایش را به رخ هواداران کشیده بود. بعد یک فصل را به الاهلی قطر رفت و در بازگشت از قطر با سد برانکو مواجه شد تا فصل 95-94 را در تیم نفت تهران سپری کند. اتفاقات پایان فصل پرسپولیس و نائب قهرمانی پرسپولیس علی‌رغم بازی‌های چشم‌نوازش باعث شد تا برانکو کوتاه بیاید و سید جلال از فصل 96-95 دوباره پیرهن سرخ‌ها را برتن کرد.

در سال‌های بعد پرسپولیس به لطف دفاع مستحکمش موفق شد بازی‌های زیادی را ببرد و 3 سال پشت‌سرهم قهرمان شود. بر هیچکس پوشیده نبود که دلیل اصلی آرامش قرمزها در خط دفاعی، کسی نیست جز سیدجلال حسینی. او کاپیتان و رهبر اصلی تیم تیم درون زمین بود و رابطه خوبش با برانکو، ثبات را برای این تیم در فصول 96-95 تا 98-97 به همراه داشت.

سیدجلال در همه این سال‌ها کیفیتش را حفظ کرده. او 14 بهمن‌ماه امسال 38 ساله می‌شود اما هنوز به نحوی در زمین حاضر می‌شود که هیچکس به سن و سالش نمی‌اندیشد. حتی زمانی که کارلوس کی‌روش، سرمربی اسبق تیم ملی او را از لیست مسافران جام‌جهانی 2018 خط زد، کمتر کسی باورش می‌شد که این مساله فنی یا به دلیل سن و سال سید بوده و خیلی‌ها این تصمیم را یکی از نقاط ضعف سرمربی پرتغالی می‌دانستند.

با آمدن کالدرون به پرسپولیس، تحلیل‌ها بر این قرار بود که حتی با آمدن محمدحسین کنعانی‌زادگان به تیم هم، خطری جایگاه کاپیتان را تهدید نمی‌کند. وقتی از کارشناسان سوال می‌پرسید که در حضور جلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده، محمد انصاری و محمدحسین کنعانی‌زادگان، چه نفراتی زوج خط دفاع تیم کالدرون را تشکیل می‌دهند، همه فقط در مورد نفر دوم صحبت می‌کردند و روی فیکس بودن جلال حسینی متفق‌القول بودند.

حالا اما بعد از گذشت 6 هفته از شروع لیگ برتر، تحلیل‌ها همگی رنگ باخته. حسینی تنها 2 بازی اول لیگ را در ترکیب پرسپولیس بازی کرده و بعد از آن حتی از لیست 18 نفره هم دور مانده. یک مصدومیت بد موقع باعث شد تا او دربی را هم از دست بدهد. بعد از ریکاوری، سیدجلال دوباره به ترکیب نرسید. اینبار گابریل کالدرون بود که مانع حضور او در بین حاضرین در زمین بود. ظاهرا سرمربی آرژانتینی با داشتن خلیل‌زاده و کنعانی‌زادگان خیالش از قلب دفاعی آسوده است. با این همه هواداران نظر دیگری دارند. بعد از شکست پرسپولیس در مشهد، خیلی‌ها گل خوردن در ثانیه های پایانی را به نبود سیدجلال گره زدند. آنها می‌گفتند پرسپولیس بیشتر از توانایی‌های دفاعی حسینی، به قدرت رهبری و کاریزمای او در زمین نیاز دارند تا در لحظات طلایی مثل بازی با شهر خودرو و سپاهان، به تیم نظم و روحیه دهد.

حاشیه‌های دور شدن سیدجلال از ترکیب اصلی در دو روز گذشته به بالاترین حد ممکن رسیده است. کالدرون بعد از شکست به تیم یحیی گل‌محمدی در نشست خبری در باره غیبت کاپیان تیمش گفت: « او بخاطر دردهایی که داشت 15 روز با تیم تمرین نکرد. 6 روز قبل از بازی جام حذفی با وی صحبت کرده و به او گفتم که چون همراه تیم تمرین نکرده دو بازی آینده را از دست خواهد داد. قرار بو استراحت کند تا به شرایط ایده‌آل برسد و دوران نقاهتش را سپری کند. بازیکنی که 36-37 سال سن دارد و دو هفته هم تمرین نکرده نمی‌تواند در تیم باشد و جایی در ترکیب من ندارد.» برخی از رسانه‌ها با شیطنت این نقل قول را طوری تیتر کردند که گویا سرمربی پرسپولیس گفته: «سیدجلال در تیم من جایی ندارد». این در حالی است که حرف‌های کالدرون شفاف است. او معتقد است فقط مسی می‌تواند بدون تمرین و ریکاوری برای تیمش بازی کند و سیدجلال علی‌رغم همه توانایی‌هایش باید فعلا نیمکت نشین باشد. کاپیتان پرسپولیس به این روزهای سخت عادت دارد. او باید دوباره خودش را به سرمربی جدید ثابت کند. کالدرون 3 بازی از 6 مسابقه ابتدایی لیگ را باخته و شاید وقتش رسیده که دوباره یکی از ارکان تیمی که 3 سال در فوتبال ایران آقایی می‌کرد را به ترکیب ثابت برگرداند.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *