داستان عجیب دختران فوتبالیستی که قهرمان رقابت‌های کافا شدند

در چند روز گذشته یک خبر مهم در هیاهوی اخبار لیگ و فوتبال مردان گم شد. خبری مسرت‌بخش که می‌توانست تیتر بسیاری از رسانه‌ها باشد اما مثل همیشه جدی گرفته نشد. دوشنبه تیم دختران زیر 15 سال فوتبال ایران قهرمان جام «کافا» شد. جامی نو‌ظهور که بین کشورهای منطقه آسیای مرکزی برگزار می‌شود. منطقه‌ای که فدراسیون فوتبال ایران به تازگی -‌به جای منطقه غرب آسیا‌- عضوی از آن شده.
بازی در منطقه کافا برای فوتبال ایران نسبت به منطقه غرب، آسان‌تر به نظر می‌رسد. حداقل رقبا روی کاغذ ضعیف‌تر هستند اما ماجرا در بخش زنان فرق دارد.
دختران ایران برای رسیدن به قهرمانی از سد قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان گذشتند. 3 رقیبی که باید در سال‌های آتی در همه رده‌ها بیشتر از قبل با آنها بازی کنیم. 3 رقیبی که هیچ‌کدام‌شان از پس دختران کمتر از 15 سال ایرانی برنیامدند و همگی به ما باختند.
شیرینی این قهرمانی اما زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم فدراسیون فوتبال برای حضور در این رقابت‌ها اصلاً برنامه‌ریزی بلند مدت و حتی شاید کوتاه مدتی نکرده بود! تیم فقط کمتر از دو هفته تمرین عازم تاشکند ازبکستان، محل برگزاری رقابت‌ها شده بود و حتی مربیانش هم انتظار قهرمانی در این مسابقات را نداشتند.

المپیادی که از دلش 18 قهرمان بیرون آمد
25 مردادماه سال جاری، فدراسیون فوتبال پروژه‌ای را در استان البرز آغاز کرده بود که هیچ‌کس نمی‌دانست قرار است سرانجامش قهرمانی در تاشکند باشد. شادی مهینی، سرمربی تیم زیر 15 سال، در آن روز به‌عنوان مسئول برگزاری المپیاد استعدادیابی راهی کرج شده بود تا در یک هفته بهترین استعدادهای فوتبال ایران در رده نوجوانان را انتخاب کند. 32 تیم از 32 استان در این رقابت‌ها حضور داشتند و همین دست مسئولین پروژه را باز می‌گذاشت. درست یک هفته قبل از شروع این المپیاد، نامه‌ای از سوی مرکز کافا (فدراسیون‌های فوتبال آسیای مرکزی) برای فدراسیون ایران می‌آید که حاوی دعوتنامه‌ای برای برگزاری رقابت‌های دختران زیر 15 سال در تاشکند است. لیلا صوفی‌زاده، نایب رئیس زنان فدراسیون فوتبال در شروع المپیاد این نامه را با شادی مهینی در میان می‌گذارد و قرار می‌شود از دل همین رقابت‌ها تیم ملی زیر 15 سال انتخاب شود. تیمی که بازیکنانش تا قبل از این هرگز کنار هم بازی نکرده بودند اما در کمتر از یک ماه موفق شدند به چنان آمادگی و هماهنگی‌ای برسند که هیچ‌کدام از تیم‌های شرکت کننده در تورنمنت تاشکند به گرد پای آنها نرسیدند.
مسئولین پروژه از بین 32 تیم شرکت کننده در المپیاد، 40 نفر را غربال کردند و بعد در یک اردوی 3 روزه، این تعداد را به 26 نفر کاهش دادند. در آخر 18 نفر به تاشکند اعزام شدند.

فقط یک هفته تمرین برای قهرمانی کافی بود
باورش سخت است اما 26 نفری که از دل مسابقات المپیاد انتخاب شدند فقط هفت روز در کنار هم تمرین کردند. از یازده شهریور تا هفده شهریور. این 7 روز، اردوی اصلی تیم دختران زیر 15 سال فوتبال ایران را شکل می‌داد و در نهایت باعث شد تا تیم ملی چهره 18 نفر اعزامی‌اش را بشناسد. دختران قهرمان ایرانی در این یک هفته دو بازی تدارکاتی هم انجام دادند؛ نخست با ستارگان بهار البرز و بعد هم با تیم منتخب تهران که این دومی را 9 بر صفر بردند.

بازیکنان دعوت شده حتی قوانین پایه‌ای فوتبال را هم نمی‌دانستند
یکی از نکات عجیب درباره قهرمانی تیم ملی زیر 15 سال ایران در رقابت‌های کافا، اطلاعات دختران دعوت شده به تیم درباره بازی فوتبال بود. این موضوع آنقدر مهم بود که شادی مهینی، در اردوی نهایی وقتی جداگانه را برای توضیح قوانین به بازیکنان اختصاص داد. خودش در این رابطه به خبرگزاری ایرنا می‌گوید: «باید به گونه‌ای به آنان آموزش می‌دادیم که فوتبال را بفهمند و بتوانند یک شکل تیمی ۱۱ نفره در دفاع و حمله داشته باشند و نتیجه بگیرند. از همه مهم‌تر اینکه قوانین فوتبال را به آنها آموزش دادیم. یکی از این قوانین، آفساید بود که معضل بزرگی محسوب می‌شد. آموزش در این زمان محدود بسیار سخت بود. ما در این مدت کوتاه موفق شدیم درک فوتبالی بازیکنان را بالا ببریم.»
بد نیست بدانید قوانین فوتبال در رده نوجوانان برای زنان کمی متفاوت است و مثلاً این مسابقات در دو وقت 35 دقیقه‌ای برگزار می‌شد.

کمبود امکانات؛ مثل همیشه
گفتن از کمبود امکانات در ورزش ایران و بخصوص ورزش زنان، کلیشه‌ای شده اما مسأله این است که در بخش‌های پایه این معضل بغرنج‌تر است. تیم زیر 15 ساله ما هم از این مشکل مستثنی نبود. برخی از آنها حتی کفش مخصوص فوتبال چمنی را هم نداشتند و در ابتدای اردو با کفش رانینگ بازی می‌کردند! مهینی در این‌باره می‌گوید: «بازیکنانم ظرف کمتر از ۲ هفته تمرین کردند و بسیاری از فوتبالیست‌های ما از استان‌های محروم به این مسابقات آمدند. حتی در رقابت‌های المپیاد، خیلی از بازیکنان کفش بازی نداشتند تا بپوشند و با کفش رانینگ بازی می‌کردند. آنان از مدارس فوتسال جذب این المپیاد شدند.»
معضل دیگر تیم دختران این بود که آنها همین مدت محدود برای تمرین کردن را هم به نوعی از دست داده بودند. مهینی، شاگردانش را در زمین چمن طبیعی تمرین داده بود اما وقتی به تاشکند رسید متوجه شد مسابقات در زمین چمن مصنوعی برگزار می‌شود. این مسأله می‌توانست حسابی به ضرر تیم ملی عمل کند اما حتی چمن مصنوعی هم رقیب دختران زیر 15 سال ایران نشد.

ماجرای بازی فینال
ایران در بازی فینال رقابت‌ها با ازبکستان میزبان رو به رو شد. ازبکستان برای این بازی یک ورزشگاه استاندارد با چمن طبیعی اختصاص داده بود. تماشاگران نسبتاً زیادی هم به ورزشگاه آمده بودند و همین برای دختران زیر 15 سال کار را سخت کرد. نسبتاً تمامی بازیکنان زیر 15 سال برای اولین بار بود که از ایران خارج شده بودند. تمامی آنها هیچ‌وقت در مسابقات قاره‌ای و بین‌المللی شرکت نکرده بودند. هرگز چنین نظمی در برگزاری مسابقات را لمس نکرده بودند. هیچ‌وقت داوران خارجی بازی‌های آنها را سوت نزده بودند. این رقابت‌ها اولین محک جدی آنها بود. خیلی از آنها هیچ‌وقت در زمینی با این ابعاد را از نزدیک ندیده بودند. با این همه تیم در بازی فینال موفق شد از سد تیم میزبان بگذرد.
مهینی بازی فینال را دلهره‌آور توصیف می‌کند: «لحظات خیلی سختی به من، کادر فنی و بازیکنانم گذشت. ما نیمه اول را یک بر صفر بردیم و به رختکن رفتیم اما این نتیجه قانع کننده نبود و می‌دانستیم آن تیم در نیمه دوم فشار بیشتری روی ما می‌آورد و این اتفاق افتاد. نیمه دوم تیم حریف سخت‌تر کار کرد و بازیکنان ما خیلی خسته شدند. ۳ بر یک جلو بودیم و یک ضربه کاشته توسط تیم حریف زده شد که دروازه ما را باز کرد اما در نهایت مسابقه ۳ بر ۲ به نفع ما پایان یافت.»
♦♦♦
آخرین باری که تیمی در این رده سنی به مسابقات اعزام شده بود، اصلاً نتیجه درخشانی نگرفت. اسفندماه سال گذشته تیم ملی دختران زیر 16 سال به لائوس رفته بود تا در مسابقات قهرمانی زیر 16 سال شرکت کند. تیم خیلی زود به ویتنام باخت و از رقابت‌ها حذف شد. آن تیم را هم شادی مهینی هدایت می‌کرد اما با اینکه 6 ماه بچه‌ها در اردو بودند، هرگز به درخشانی تیم زیر 15 سال امسال نرسیدند. قهرمانی دختران نوجوان ایرانی در رقابت‌های کافا می‌تواند سرآغازی تازه برای فوتبال زنان باشد. آنها در مسابقات فوق‌العاده بودند و نشان دادند که آینده متعلق به آنهاست. سرمربی‌شان قبل از رقابت‌ها گفته بود: «‌این بازیکنان نیاز به کسب تجربه دارند تا بتوانند بهترین عملکرد را در آینده داشته باشند. در واقع در مسابقات کافا به نتیجه فکر نمی‌کنیم و این بازی‌ها باعث می‌شود تا آینده‌های فوتبال بانوان ارزیابی ‌شوند.» اما همین بازیکنان بدون تجربه، دوشنبه عصر جام قهرمانی جام ‌تازه تأسیس کافا را در تاشکند بالای سر بردند.


اسامی بازیکنان تیم ملی زیر 15 سال دختران ایران برای ثبت در تاریخ

سیده فاطمه یوسفی و روژین تمرینان از ایلام – فاطمه براتی و مریم امیدی از اصفهان – ماهک علی رضایی و مبینا خلیلی دستجردکی از البرز – محدثه زلفی و سوینچ سلیمانی از آذربایجان شرقی – زینب شعبانی یگانه، کیمیا عباس‌زاده،  دیانا نوروزی و نازنین‌زهرا منصور الوارث از تهران – الهه افشار‌دوست و نادیه فلاح از خراسان رضوی – نفیسه منتشلو از کردستان – شیما کرد زنگنه از خوزستان ‌- آریانا جوزانی از فارس – نسترن اسدی، ستایش شیرازی و فاطمه زید‌آبادی از کرمان – غزل مرشدی نیکنام، حسنا پرویزی و آرمینا محمدخانی راد از کرمانشاه – فاطمه جعفر نوده از گلستان – سیده زینب هاشمی از مازندران – بیتا ملاعلی اکبری از مرکزی.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *