خشم فتل؛ فرمول یک کانادا جنجالی شد

تمام شد. تمام شد. فتل زودتر از خط پایان گذشت اما همیلتون قهرمان شد! این جمله خلاصه‌ای از مهم‌ترین اتفاق مسابقات فرمول یک کانادای امسال بود. مسابقاتی که برای اولین بار سباستین فتل، رانند فراری را در دور زمان‌سنجی در رده اول قرار داد و او اصطلاحا «پل‌پوزیشن» را در اختیار داشت، هرگز هم اجازه نداد کسی ازش سبقت بگیرد اما بازهم روی سکوی اول نرفت. فتل در دور چهل و هشتم دچار یک اشتباه تکنیکی شد و وارد چمن کنار پیست شد و به سرعت و در کسری از ثانیه خودش را به زمین برگرداند. اما استوارت‌ها یا همان داوران مسابقه، کار او را خطا دانستند. در قوانین فرمول یک بند صریحی در اینباره وجود دارد که می‌گوید: «اگر راننده‌ای از پیست خارج شد، باید با حفظ ایمنی به پیست برگردد». استوارت‌ها اعتقاد داشتند فتل با برگشتش به پیست باعث شده سلامت خودش و راننده پشت سرش یعنی لوییس همیلتون به خطر افتاده. همیلتون پشت سر فتل بود و برای اینکه به او برخورد نکند مجبور شد ترمز کند. همه این‌ها داوران را به این نتیجه رساند که فتل باید ۵ ثانیه جریمه شود. به این ترتیب همیلتون برای قهرمانی نیاز داشت تا تنها در فاصله پنج ثانیه‌ای از فتل به حرکت خود ادامه دهد. تصمیم ناظران با اعتراض فتل در رادیو ادامه داشت اما تغییری در نتیجه ایجاد نشد.

او در حین مسابقه به استوارت‌ها گفت: «باید کاملا کور باشی که فکر کنی می‌تونی وارد چمن‌ها بشی و بعد ماشین رو کنترل کنی. من خوش‌ شانس بودم که با دیوار برخوردی نداشتم. من جایی برای رفتن نداشتم. این تصمیم اشتباهی است. عادلانه نیست.» در ادامه این مکالمه رادیویی مدیر تیم، متیا بینوتو سعی کرد فتل را آرام کند اما فتل اصلا زیر بار نمی‌رفت: «من آرام نمی گیرم. این عادلانه نیست. این عادلانه نیست. من عصبانی هستم… حق دارم که عصبانی باشم. اهمیتی نمی‌دهم که بقیه چی می‌گن.»

در نهایت با اینکه فتل زودتر 70  دور مسابقه را به پایان رساند، این همیلتون بود که به مقام قهرمانی رسید.

فتل آلمانی که این فصل هرگز موفق به بردن هیچ مسابقه‌ای نشده  بود و شانس اصلی پیروزی در کانادا به شمار می‌رفت. سبک پیست کانادا باب میل ماشین‌های فراری است و در تمرینات هم دو راننده این تیم سرآمد بودند. بخاطر همین تصمیم استوارت‌ها فشار زیادی به او آورد. فتل و هوادارانش اعتقاد دارند که او اصلا فرصتی برای فکر کردن نداشته که بخواهد تصمیم بگیرد جلوی همیلتون را بگیرد یا نه و این یک مساله عادی است که شما به محض اینکه به شانه پیست نزدیک می‌شوی، ماشین را به داخل پیست هدایت می‌کنید. راننده آلمانی در پایان مسابقه در اعتراض ماشین خود را به گاراژ محل برگزاری مراسم پایانی نیاورد و در راه رسیدن به سکو به سمت خودروی همیلتون رفت و عدد یک را از مقابل ماشین او برداشت و عدد دو را به جای آن گذاشت تا حاشیه‌ها حسابی بالا بگیرد.

با این همه به نظر می‌رسد رابطه فتل و همیلتون اصلا شکرآب نیست. راننده انگلیسی که به لطف اشتباه فتل اول شده بود، در مراسم سکو، جایگاه اول را به رقیب آلمانی‌اش تعارف کرد و این دو در دقایقی در کنار هم روی سکوی شماره یک قرار گرفتند. هواداران این دو البته رابطه خوبی با هم ندارند و حتی عده‌ای در زمان اسم بردن از همیلتون به عنوان فرد پیروز، او را هو کردند. اتفاقی که با واکنش فتل همراه شد: «مردم نباید لوییس را هو کنند. او اتفاقی که افتاد را دید اما مردم نباید او را هو کنند. اگر قرار است چیزی را هو کنند باید این تصمیمات مسخره باشد و نه لوییس.» مصاحبه همیلتون در مراسم پایانی هم دقیقا در همین راستا بود: «تمام چیزی که می توان بگویم این است که من تصمیم گیرنده نبودم پس نمی دانم که آن ها چه چیزی را هو می‌کنند.»

حالا و بعد از گذشت ۷ دور از مسابقات، همیلتون از تیم مرسدس همچنان با ۱۶۲ امتیاز در صدر جدول است. بعد از آن هم  تیمی‌اش سباستین فتل قرار دارد که ۱۳۳ امتیاز بدست آورده. جایگاه سوم هم به سباستین فتل، راننده فراری اختصاص دارد که ۱۰۰ امتیازه است. مرسدس تا کنون در تمامی دورها برنده مسابقات شده و مسابقه کانادا تنها مسابقه این فصل بود که راننده‌های فراری موفق شدند هم جایگاه دوم را بدست بیاورند هم سوم. دور بعدی مسابقات دوم تیرماه در فرانسه برگزار می‌شود. در پیستی که فصل پیش، همیلتون قاطعانه قهرمانش شد.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *