تماشاگران ایرانی باید کوبیاک را نقره داغ کنند

میخال کوبیاک حالا معروف‌ترین والیبالیست خارجی در ایران است. نه بخاطر کیفیت خوبش، بلکه به دلیل اظهارات ضد ایرانی‌اش که احساسات خیلی‌ها را جریحه‌دار کرده. داستانش را لابد می‌دانید. او اردیبهشت ماه امسال در جریان بازی فینال جام باشگاه‌های آسیا در چین‌تایپه، با پیراهن تیم پاناسونیک ژاپن به مصاف شهرداری ورامین رفت. مسابقه‌ای که در عاقبت با پیروزی ۳-۲ و قهرمانی نماینده ایران به پایان رسید. کوبیاک در آن دیدار با گرفتن ۲۰ امتیاز، بهترین بازیکن زمین بود اما درگیری‌هایش با برخی از بازیکنان شهرداری که در بازی‌های ملی هم بین لهستان و ایران مسبوق به سابقه بود، حاشیه‌هایی بوجود آورد. بعد هم یک مصاحبه جنجالی انجام داد که «خیلی به ندرت پیش می‌آید که کسی بتواند مرا اینقدر عصبانی و از کنترل خارج کند. سن و شرایط جسمی‌ام به من اجازه نمی‌دهد که وارد چنین حاشیه‌ها و جنجال‌هایی شوم و اصلاً چنین مسائلی برای من جالب نیست. به همین خاطر حریف باید خیلی تلاش کند تا مرا به آن درجه از عصبانیت برساند. بازیکن حریف زیر تور ایستاد و به خانواده من توهین کرد و وقتی من به طرف او رفتم، پشت هم تیم‌هایش مخفی شد و فرار کرد. ایرانی‌ها همیشه طوری وانمود می‌کنند که انگار بی‌گناه و بسیار عالی و خونگرم هستند و در مقابل ما بدترین آدم‌های دنیا هستیم ولی به نظر من آنها مردمی بد ذات و لعنت شده هستند»

کوبیاک البته در لهستان به انجام مصاحبه‌های جنجالی مشهور است. یکبار هم گفته کسانی که والیبال بازی می‌کنند هوش بیشتری نسبت به فوتبالیست‌ها دارند و همین جنجال‌های زیادی درست کرده بود. به همین خاطر هم واکنش کاربران لهستانی در توییتر به حرف‌های او انتقادآمیز بود. خیلی از آنها اعتقاد داشتند کوبیاک به عنوان کاپیتان لهستان باید متوجه حرف‌های زشتش باشد و دشمن‌تراشی نکند.

فدارسیون لهستان هم که با موج انتقادات افکار عمومی و البته شکایت فدراسیون ایران مواجه شده بود، تصمیم گرفت کوبیاک را از حضور در هفته‌های دوم و سوم لیگ ملت‌ها محروم کند. اتفاقی که البته بیشتر نمایشی بود. لهستان در هفته‌ دوم باید در ژاپن به میدان می‌رفت و در هفته سوم در ارومیه ایران. کوبیاک از قبل اعلام کرده بود مسابقاتی که خارج از اروپا انجام می‌شود را به دلیل مشکلی که برای چشمش ایجاد شده، شرکت نخواهد کرد. او قطعا به دلیل حاشیه‌های ایجاد شده، حتی اگر مصدوم هم نبود، هفته سوم که لهستان در ایران مهمان است را به قول گفتنی، می‌پیچاند و همین باعث شده بود تا برخی از سایت‌ها تیتر بزنند: «محرومیت فرمالیته کوبیاک»

حالا اما خبر آمده که فدراسیون جهانی والیبال او را ۶ جلسه محروم کرده؛‌ در هفته‌های سوم و چهارم که لهستان باید در ایران و ایتالیا بازی کند. بدین ترتیب او فقط در هفته پایانی -که لهستان باید در آلمان به میدان برود- می‌تواند تیمش را همراهی کند. البته فدراسیون جهانی والیبال در حکمش به فدراسیون والیبال لهستان قویاً توصیه کرده که نامه‌‌ای از طرف کوبیاک برای مردم ایران نوشته و در روز بازی ایران و لهستان در سالن مسابقه قرائت شود. مساله‌ای که باتوجه به مصاحبه‌های قبلی کوبیاک مبنی برپافشاری بر حرف‌هایش معلوم نیست عملی شود یا نه. نکته مهم اما میزبانی ایران در هفته بعدی مسابقات از لهستان است در ارومیه. هواداران پرشور والیبال در خطه آذربایجان قطعا حق دارند اعتراض خودشان به اقدام کاپیتان لهستان را در بازی‌های این کشور نشان دهند. اما باید مواظب باشیم این اعتراض‌ها به سمت‌وسویی نرود که حرف‌های کوبیاک تایید شود. بهتر است تماشاگران ایرانی نشان‌ دهند که کوبیاک چقدر در اشتباه است که ملتی به نام ایران را قبول ندارد. لهستان یکی از کشورهایی است که والیبال در آن حسابی محبوب است و قطعا بازی‌های این کشور در ارومیه حسابی در ورشو، کراکف و گدانسک دیده می‌شود. تماشاگران ایرانی باید نشان بدهند که کاپیتان تیم ملی والیبال لهستان حرف‌های غلطی زده. این مهم را هم باید هم‌بازیان کوبیاک در زمین متوجه شوند و هم مردم لهستان در خاک خودشان و این پیام قطعا با ادب و متانت تماشاگران پرشور ایرانی در ارومیه صادر خواهد شد.

 این مطلب در شماره ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ روزنامه ایران‌ورزشی به چاپ رسیده.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *