اینبار به ژاپن هم نه نگفتیم!

 اولین دوره از مسابقات لیگ ملت های والیبال انگار برای ایران خوش یمن نیست. تیم ملی والیبال ایران كه در دوره های پیشین این مسابقات -كه با نام لیگ جهانی والیبال برگزار می شد- همیشه خوش می درخشید، در فرمت جدید مسابقات فعلا تنها یك برد كسب كرده و از ٩ امتیاز ممكن، ٣ امتیاز گرفته. بدتر از همه اینكه والیبال ایران دوباره در آسیا رقیب پیدا كرده و پس از ٧سال به والیبال ژاپن باخت. 
    والیبالیست های ایرانی مدت ها بود كه قدشان از آسیا بلندتر شده بود و هیچ رقیبی در قاره كهن به گردپای شان نمی رسید. اما حالا انگار شرایط تغییر كرده است. مصطفی كارخانه، سرمربی پیشین والیبال ایران، یكشنبه عصر در شبكه ورزش در تحلیل شكست به ژاپن گفت: «والیبال ژاپن نسبت به سال های قبل تغییری نكرده. حتی ضعیف تر هم شده. میانگین قد آنها نسبت به چند سال پیش كمتر شده اما ما را بردند. ما به ژاپن نباختیم. به خودمان باختیم. این ایران بود كه نسبت به سال های پیش ضعیف تر شده.»
    اما ماجرای افول تیم ملی والیبال ایران چیست؟ تركیب ایران نسبت به چند سال پیش تغییر قابل توجهی نكرده. ستاره ها همچنان در تیم هستند و برخی اعتقاد دارند همین باعث بی انگیزگی و افت بدنی شده. منتقدین می گویند تیم ما دقیقا مثل ٦، ٧ سال پیش همچنان به سعید معروف و محمد موسوی وابسته است و همین بدل به پاشنه آشیل ما شده. ایران در هفته اول مسابقات باید به مصاف فرانسه، استرالیا و ژاپن می رفت.


    بازی ها در فرانسه برگزار می شد و فرانسه هم به دلیل میزبانی دور نهایی، از قبل بلیت خود در فینال را رزرو كرده بود. ایران حتی در دوران اوجش هم توان پیروزی بر فرانسه را نداشت و همان طور كه پیش بینی می شد اولین مسابقه را به آنها باخت: ٣ بر یك. بازی دوم را اما ایران از استرالیا برد. 
    استرالیا به لطف قوانین جدید مسابقات شانس حضور در این سطح را پیدا كرده و از قبل مشخص بود نمی تواند جلوی ایران امتیازی را بگیرد. ایران ٣ بر صفر این بازی را برد تا خیلی ها را امیدوار به روزهای خوشش كند. اما بازی سوم تبدیل به یكی از بدترین خاطره های تیم ملی والیبال در عصر تازه شد. 
    والیبالیست ها كه مدت ها بود به هیچ تیمی از آسیا نباخته بودند، بازی را ٣ بر یك به ژاپن واگذار كردند و از این بازی حتی یك امتیاز هم نگرفتند. حالا این شكست خیلی ها را نگران كرده كه نكند تیم ملی والیبال ایران دوباره به روزهای یك دهه پیش اش برگردد: روزهایی كه به قول بهزاد كاویانی، مجری شبكه سه، آرزوی مان بود یك ست از ژاپنی ها بگیریم. 
    فیلیپ بلین، مربی فرانسوی تیم ملی والیبال ژاپن كه زمانی عضو كادر فنی لهستان بود بعد از شكست ایران صحبت های قابل تاملی را مطرح كرد. او گفت: «من ایران را به خوبی می شناسم. بارها با لهستان برابر این تیم قرار گرفته ام. ایران بازیكنان بزرگ و خوبی دارد كه برخی از آنها بهترین های جهان هستند. نمی دانم چرا ایران در هفته اول اینقدر بی روحیه و بد بازی می كرد، اما شك ندارم كه آنها در ادامه كار بهتر خواهند شد. 
    برابر ژاپن آنها با تصور یك پیروزی راحت وارد زمین شدند، اما فكر می كنم درس خوبی از ما گرفتند و آن هم اینكه هیچ مسابقه ای را نمی توان از قبل پیش بینی كرد.» 
    ایگور كولاكوویچ، سرمربی تیم ملی یكی از متهمان اصلی كسب این نتیجه است. اگرچه مصطفی كارخانه دقایقی بعد از شكست به ژاپن گفت: «این بار كولاكوویچ تعویض های خوبی كرد و بهتر از مسابقات پیشین ایران را ارنج كرد» اما هنوز خیلی ها او را مقصر افول ستاره های والیبال می دانند. 
    در چند روز گذشته حتی بحثی در بین كاربران فضای مجازی شكل گرفته كه خلاصه اش این است: «تیم ملی فوتبال ایران هم بعد از رفتن كارلوس كی روش می شود چیزی شبیه به تیم ملی والیبال بعد از رفتن ولاسكو».
    نكته جالب اینجاست كه ایران در هفته دوم مسابقات باید از فرانسه راهی سفری دور و دراز بشود به آرژانتین. جایی كه باید با سرمربی پیشین شان خولیو ولاسكو روبه رو شوند. آرژانتین البته امسال شروعی بدتر از ایران در مسابقات داشته. 
    هیچ بردی به دست نیاورده و تنها یك امتیاز كسب كرده: آن هم به لطف باخت ٣ بر ٢ به امریكا. آنها حتی از چین بی نام و نشان در والیبال هم ٣ بر صفر باختند تا فشارها در بوینس آیرس به این تیم زیادتر شود. ایران علاوه بر آرژانتین باید در هفته دوم با ایتالیا هم رو به رو شود.
    تیمی كه لیگ ملت ها را با قدرت شروع كرده و با ٨ امتیاز در رده سوم جدول قرار دارد: جایی پایین تر از لهستان صدرنشین و فرانسه. بازی سوم ایران هم با كاناداست كه در رده یازدهم جدول قرار دارد. یك رده پایین تر از تیم ما كه در جایگاه دهم ایستاده. 
    كانادا تنها كره جنوبی را برده و به نظر می رسد از شرایط آرمانی به دور است. ایران شاید در هفته دوم بتواند كمی خودش را در جدول بالا بكشد و دست كم از ژاپن رده هفتمی پیشی بگیرد. مسابقات هفته دوم از جمعه همین هفته شروع می شود و از حالا نگاه بسیاری در ایران به شهر سن خوان آرژانتین دوخته شده.
     
    تیم های دیگر چه كردند؟
    چهار تیم لهستان، فرانسه، ایتالیا و امریكا در هفته اول مسابقات موفق شدند ٣ پیروزی كسب كنند تا به ترتیب در رده های اول تا چهارم قرار بگیرند. در جدول لهستان بهترین عملكرد را از نظر معدل ست شماری دارد تا در رده اول قرار بگیرد. آنها فقط یك ست را به رقبا واگذار كرده اند: به كانادا كه در هفته دوم باید به مصاف ایران برود. 
    در پایین جدول هم تیم های كره جنوبی، استرالیا، آرژانتین و آلمان حضور دارند. آنها هیچ بردی كسب نكرده اند و كره جنوبی حتی یك ست را هم نبرده. در بین تیم هایی كه طبق قوانین جدید اجازه حضور در این سطح از مسابقات را دریافت كرده اند، بلغارستان بهترین امتیاز را گرفته. آنها ٢ بازی را برده اند و با ٥ امتیاز در رده هشتم جدول قرار دارند. بلغارستان در هفته دوم میزبان است و باید در صوفیا با روسیه، صربستان و استرالیا رو به رو شود. در بین تیم های آسیایی هم كه فعلا ژاپن بهترین عملكرد را داشته. آنها در هفته اول دو رقیب مستقیم شان در قاره یعنی استرالیا و ایران را بردند تا با ٦ امتیاز در رده هفتم قرار بگیرند. كره جنوبی هم كه با صفر امتیاز و صفر ست كسب شده در رده شانزدهم قرار دارد.
     

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *